onsdag 15 maj 2013

Längtis..



Två saker bestämde jag att jag INTE skulle göra när jag fick barn
1. Jag skulle inte klaga på att det var jobbigt att ha barn. Det tror jag inte att jag gör heller. Visst kan jag säga till andra mammor vid prat om barnen att nätterna kan vara jobbiga, och till Micke kan jag klaga lite på sömnbristen men jag skulle aldrig gå runt och säga att det är jobbigt att ha barn. Det tycker jag inte att det är. Vi ville ju ha barn, och barn är ju barn. Jag är bara längtis efter att få sova någon gång! ;) Men de kommer att gå så fort de här närmsta åren och sedan får jag sova. Nej, då är det dags för nästa barn och allting börjar om igen. Nej förresten, nästa barn kommer att sova hur bra som helst, jag bara vet det, inga problem alls. Skönt.

2. Inte fråga barnet om det som är självklart. Då behövs inga frågor, vad händer om barnet säger nej? "Ska du inte ha en tugga till då"? "Vill du följa med nu"? Etc.
Jag har redan kommit på mig själv med att fråga Tuvalie om hon inte ska äta mera mat... Tur att hon inte kan prata ännu...

Vi hade besök i helgen, min syster Lisa och Albin, som bor i Älta. Vilken toppenhelg vi hade! De kom redan på torsdag kväll så vi fick lite extra tid tillsammans, skoj. Vi grillade, plaskade i regn, var ute i solen, skrattade och sjöng! Det är extra mysigt att få besök när man har barn på något sätt. (Eller är det för att man vet att man får lite avlastning, he he).

När Lisa och Abbe åkte hem på söndagen så skulle jag åka och köpa en gräsklippare. Den vi har är ingen höjdare. (Fasen vad man måste köpa grejor när man har gård). Så jag for iväg och kom till Laggarberg när jag kom på att gräsklipparen går väl inte in i Audin heller. Smart. Hem och hämta släpvagnen. Men då ville jag ha med Micke och Tuvalie så då skulle den nyligen införskaffade bilbarnstolen så passande sättas i Audin. Ca en timme la jag/vi på det för vi förstod inte hur det skulle vara.  Och inte fick vi till det så vi tog babybilstolen och åkte iväg en timme senare, lite tröttare, lite mera less. Men nu skulle det bli kul att få köpa en ny fin klippare, provklippa lite gräs när vi kom hem skulle vi göra. Kommer till Jula och klipparna är helt slut. (Den vi skulle ha i alla fall). Less punkt nu. 

Ny dag nya tag. Jula fick hem nya på måndagen så då köptes klipparen då istället, och provklippte gjorde jag när vi kom hem, härligt.  

Igår var snälla farmor och farfar här och passade Tuvis/rev det fula gamla traktorgaraget. Jag lastade på ruttna brädor och skrot på släpvagnen hela dagen och gjorde en allmän rensning i olika hus och fick ihop ett helt gäng med fulla sopsäckar. Skönt. Nu längtar jag efter att vedboden ska rivas. Måste bara flytta över all ved till såghuset. Det tar nog sin lilla tid men jösses vad öppet och fint det blir på gården när man river gamla fula byggnader! Tillfredsställande! 

Jag har ett till projekt som jag måste ta tag i, sälja möbler! Nästa inlägg på bloggen får bli ett säljinlägg så du kan väl fundera på om du behöver en fin matgrupp i vitt (gammalt slagbord, jättefint), soffbord, vitrinskåp, överskåp, en träfärgad matgrupp, hmm är det något mer som ska säljas? Ta en funderare, du behöver säkert något av dessa fina möbler, och så ska jag lägga ut bilder här och på blocket om några dagar. 

Imorgon ska vi träffas alla fyra mammor, skoj! På fredag kanske Marie har tid att hjälpa till med bilbarnstolen? :) Jag vill börja använda den!

Idag har jag packat mera skrot och rensat rabatt, gått promenad med Tuvan, gått promenad med Ojiji, gått promenad med Nokke, är det någon mer som behöver promeneras så säg till! ;) Ojiji är jättepigg och galen i allt grönt gräs efter vägkanten. Han får beta under varje promenad, lycklig häst! Det är ju det hästarna är gjorda för, att beta! Man märker hur hela hästen blir harmonisk och hur gott han tycker att det är! Hade jag haft honom hemma på gården nu så hade han fått gå och förbeta lite nu! Är så fruktansvärt längtis efter att få ha honom här nu! Varje dag går jag och Tuvalie och planerar hagar och funderar på ligghallen/lösdriften..

 Är jättelängtis efter att få rida också. På världens finaste! Men så länge får jag nöja mig med någon annan häst i stallet för jag bara måste rida nu. Den här veckan måste det bli, om Cheyenne (Ojijis fina mamma)  är ledig den dagen det passar mig, eller någon annan! Ska ju få prova liten vit cirkusponny någon dag också, jippie! Snälla Yvonne skickade några gamla ridbilder till mig från kurs sommaren 2011. Ååååååå längtiiiiiiiis!

Hej så länge!








Inga kommentarer: