onsdag 10 april 2013

Sjuk, frisk, hit och dit

Vårt lilla hjärta har nu fått sin första lilla förkylning. Jag som var så stolt över att hon varit frisk som en nötkärna sedan hon föddes. Micke är förkyld så hon blev smittad av honom... Jag trodde inte att hon skulle bli smittad men det blev hon minsann. De små bygger upp sitt immunförsvar och en förkylning hade väl kommit någon gång ändå antar jag... Hon var alldeles tussig igår lillhjärtat. Idag är hon feberfri och nästan helt bra så jag hoppas att det bara var en miniförkylning detta.
Håll tummarna för det!

Idag var sotaren här och Tuvis blev lite rädd för honom, tror det var lite "förkylningsrädd" för hon brukar inte bli rädd för nya människor. Sotningen gick bra och sedan provade vi lite kläder och gick ut i solen, härligt idag! I brevlådan låg ett brev från Tuvalies kusin Clara som ritat vår lilla familj, en mycket fin teckning. Vi blev jätteglada och ramade in den!

I förrgår var vi i Härnösand. Jag var in till Länsstyrelsen för att få lite hjälp med kartor och gränser till ansökningen av EU-bidrag till åkermarken. Det gick bara fint och jag hade egentligen inte behövt åka dit kanske, det hade nog gått bra att göra hemma vid datorn med guidning på telefonen. Men de bjöd dit mig på en liten "kurs" så nu vet vi att det blivit helt rätt i alla fall. Allt är ju nytt att sätta sig in i med en gård och tänk vad mycket man lärt sig sedan köpet!

Härnösand är en väldigt mysig liten stad med gulliga butiker och caféer. När jag pluggade i Härnösand så såg jag det där mysiga men man ville ju alltid hem så fort skolan var slut för dagen. Igår hann jag strosa runt lite och det var skoj! Jag vill väldigt gärna åka dit då och då och fika, äta lunch (Mormor Hilma heter ett mysigt ställe med dagens LCHF på lunchen till och med) och kanske shoppa lite! Dit måste vi åka nästa gång du är här Kajsa, och mamma du vill säkert åka dit, och Micke du och jag måste åka dit, och kanske någon fler vill åka dit med mig och Tuvalie över dagen och mysa? Hojta till i så fall, så åker vi dit en solig dag och myyyyyyser!

Ojiji är nästan helt bra nu efter vrickningen, det syns bara lite när han vänder tvärt. Nu har det gått 15 dagar och vi har promenerat en hel del. Det har gått bra att inte kunna rida men idag känner jag att abstinensen kryper på. Givetvis går hans hälsa först, men nu känns det som om det skulle vara okej att hoppa upp en sväng. Hoppa. Det ska vi göra så fort det går. Jag ville ju inte göra det förra sommaren men nu när Tuvalie är ute i det fria så ska det hoppas! Längtarrrrrr!

Måste tipsa om en jättegod gegga! Floridasallad:
1 pkt knaperstekt bacon i mindre bitar
Ca 1/2 burk majonnäs (Hellmans ekologiska)
Ca 1/2 litet rivet eller finhackat blomkålshuvud
Ca 1/3 finstrimlat huvud isberg.

Blanda ihop allting. Otroligt gott till tex stekt kött eller fisk eller till vad som helst! Jag tycker inte att salt och peppar behövs heller för det är så gott ändå!

På söndag skulle den riktiga värmen komma hörde jag! Hurra!










Inga kommentarer: