fredag 5 april 2013

Sol och syster

Påsken var perfekt på alla sätt och vis. Man ska vara i fjällen på påsk så det var vi. Man ska ha en stor sol på en vansinnigt blå himmel och det hade vi. God mat ska man ha, och det ska vara trevligt och solen ska ge färg i ansiktet. Så var det också. Skidor ska man åka och fika ute ska man göra. Check på det också.

Igår klipptes Tusse, lejonklippning. Han klipptes senast i april förra året och herre jösses vad han tycker att det är skönt! Och jag med, att slippa allt katthår i tussar över hela huset! Varför får han så mycket tovor? Han är inte så förtjust att bli kammad så det är ju en anledning. Men kan det även bero på maten?

Jag har inte hittat någon bra kattmat förrän nu. Carnia heter den maten som jag tror att jag ska köpa till katterna. Finns på nätet. Nästan bara kött och fett innehåller den om jag inte minns fel. Ska läsa på lite mera. Varför skulle katterna må bra av att äta foder med spannmål i? Typ 30 % protein/fett brukar det vara i kattmaten (i bästa fall) och resten spannmål/majs. Det skulle de ju aldrig äta i det vilda. Blev så förbannad när en veterinär på Nyhetsmorgon pratade om överviktiga katter och sa att de ska ha dietfoder med lite fett i. Hallå? Dags att vakna kanske? Ge katten (och hunden!) det som den är skapt för att äta, vad innehåller möss och fåglar till exempel? Inte fasen är det spannmål och minimalt med fett i alla fall. Hur bra mättar det? Inte alls. Men det är ju det vi har fått inpräntat i oss. Så ska vi alla äta, både människor och djur. Och allt baserat på felaktig information. Ja det är minst sagt en skandal. Läs boken Matrevolutionen. Jag säger inget mer .

Ska bli mycket intressant att se om det händer något med kvaliteten på Tusses päls när vi byter mat! Nu rakar vi bort päls och byter mat, nu ska han leva tills han blir minst 25! Han är 15 år nu så då det blir 10 härliga år till med honom. Och Mumsi såklart.

Solen skiner nästan varje dag nu! Nu vill jag bara vara ute! Jag vill spankulera runt på gården, planera hagar, kratta, städa ur lite byggnader, hitta fynd, börja måla lite byggnader, promenera med vagnen och hitta första tussilagon och gå ner till vår alldeles egna glänta (där jag och Micke ska gifta oss när den dagen kommer), hitta ett hav av vitsippor och blåsippor. Njuta. Dock är det några ton snö i vägen.
Smält!

Igår var fina Maria B här med sina små guldklimpar, så skoj att ses! Tuvalie tyckte att det var jättekul och blev vansinnig när jag försökte få henne att sova medan de var kvar, hon blev inte nöjd förrän hon fick vara med igen, hon ska minsann inte missa en sekund när vi har besök!

Igår kom min älskade lilla lillasyster hit! Barnflicka, hästskötare, sällskapsdam, köksmedhjälpare och en alldeles underbar syster och moster till Tuvalie! Tuvis älskar att vara med henne och jag älskar att se dem ihop!

Idag tog vi en härlig promenad i solen med Tuvalie i vagnen och Ojiji i snöre som en liten hund. Stackaren har ju stukat foten, men är nästan helt bra nu! Dock promenerar vi några dagar till.

Tuvis är sååå duktig. När hon vaknat i stallet så är hon så tyst och snäll och sitter vagnen och tittar på när det mockas och sopas och matas hästat. Hon hojtar till hästarna och idag när hon såg Ojiji som alltid får gå lös från hagen, nästan skrek hon av glädje när han kom emot henne, hur gulligt är inte det då? När vi kom hem så solade vi och fikade ute, hur härligt var inte det då?

Imorgon blir det en sväng på Ikea, det skulle snöa i helgen? Hmm...
















Inga kommentarer: