måndag 15 april 2013

6 plus 06

Äntligen. Nu är det inte längre -11 grader ute när man kliver upp. Nästan +6 grader var det vid 6-tiden i morse, och det gör inget att regnar idag bara det fortsätter att vara plusgrader ute.
Lilla frökens förkylning är nästan helt borta nu, och även min, som jag fick på köpet! Dock var/är vi bara småförkylda, och det tackar jag kosten och D-vitaminet för, annars hade vi säkert blivit sämre. Och snorsugen är bra, väldigt bra att ha. Flitigt använd, och lilla snuttis är sååååå duktig och ligger nästan helt still och ler när hon ser snorsugen och vänder bort huvudet bara litegrann.

Lilla fröken är verkligen en finsmakare. På morgonen ska det vara ekologisk turkisk yoghurt med rostade kokosflingor, kanel, äkta vaniljpulver och gärna några mosade bär. Då äter hon en hel liten portion och är så duktiiiiiiiiig!

Annat som passar fröken är brieost, fetaost och gräddost. En riktig ostfinsmakare. Kryddad köttfärs/älgfärs och crème fraîche är också gott. Och kokt kött och omelett.

I morse var första gången som jag lät bli att ge henne mat från "mammas restaurang" efter frukost och det visade sig vara ett lyckat drag? för det var längesedan som hon sov så här länge under första vilan på dagen. Jag hinner ju läsa och vila och blogga, det är bra.

På onsdag ska vi hem till en av
mammorna i Kovland och det blir skoj för nu var det några veckor sedan som vi hade möjlighet att ses alla tillsammans. Vi ska även på BVC på onsdag och väga och undersöka hörsel. Annars har vi inte så mycket inbokat och det är jätteskönt. Jo förresten, på lördag ska vi till Njurunda på kalas, min fina vän Sofia fyller 30 år och hennes/deras lilla dotter fyller 1 år så nu gäller det att klura ut några presenter. Det ska bli mycket trevligt att åka dit. Jag gillar kalas som är på dagen.

Igår var det en riktigt härlig dag, solen sken många timmar och vi hade en riktig korvgrillningslunch här på gården. Fina familjen Åberg-Ståhlberg kom och gjorde oss sällskap och vi hade så mysigt och trevligt! Och fina fajmoj och fajfaj var här också! Så ska det vara, mys med grillning och fika ute, och trevligt umgänge!

Det är inte lika bra med min älskade häst. Det verkar vara en rejäl vrickning det här, och han blev till och med lite sämre igen häromdagen. Vi promenerar vidare och hoppas att det ger med sig snart. Jag fick bara en släng av en dålig känsla eftersom jag nyligen sett Plus som handlade om hästar med skador som hästhandlare säljer runt. Fruktansvärt. Det har inget med Ojiji att göra men man inser att man har ingen aning om vad som hänt vid en skada och hur det ser ut på insidan och hur en skada i en kroppsdel hänger ihop med resten av kroppen...
Idag skrittade jag ut uppsuttet med honom och peppar peppar, idag var han lite mindre svullen i kotan och lite fräschare.

Jag pysslar lite extra med min stora vän och ryktstenen används flitigt nu. Jag köpte den förra året men använde den knappt då. Nu stenar vi varje dag och det är härligt. Den tar så bra att man vill inte sluta. Vinterpälsen bara rasar av och det känns så bra. Igår morse tog vi en prommis med sällskap av Yvonne och Tomas med Cappe och Nokke och det var mysigt. Jag håller bara på att bli tokig, är så ridsugen nu så det kryper i kroppen på mig! Vill galoppera, inte bara skritta! Nu när man slipper mössor och vantar och kan börja använda ridbyxor istället för täckbyxor och vägen är så där vårigt mjuk och luften är härlig och hästarna är pigga och busiga!

Igår lagade jag en rätt som jag delvis rekommenderar. Det var ett recept från Mariannes sida:
http://mariannslchf.se/kottfars-och-paprikalada-med-ostcreme/
Hoppas att länken kommer att fungera när jag publicerar inlägget. Jag rekommenderar det för att det var enkelt att laga och smakade bra. Dock fick man hacka sönder gratängen en del när den var klar... Och det blev lite trist färg på färsen, ingen bjudrätt precis. Jag använde 500 g färs, 800 g färs som i receptet till 4 pers måste vara för mycket. Skippade ostcremen och körde bara crème fraîche och grönsaker till.

Å, jag har glömt att rekommendera En oväntad vänskap. Fantastisk film! Och rolig! (Baserad på en sann berättelse). Du måste se den om du inte redan sett den. Finns att hyra på Ica Kovland :)
Nu sitter jag med lilla vinglaset (oj bara måndag idag) och njuter av tystnaden, Micke är nere i Solum och tittar på GIF-match och lillis sover. Hon har varit helt omöjlig att lägga nu när hon varit sjuk, suck. Idag gick det sådär men nu har hon sovit ett tag i alla fall. Man behöver verkligen åtminstone en egen timme på kvällen och bara få sitta ner känner jag! Jag gäspar så mycket när jag ska sjunga för henne vid nattningen så det går knappt att sjunga! Det är helt sjukt, det rinner tårar för att jag blir så trött när jag sjunger. Jag har alltid gäspat när jag ska sjunga, även under dagen, undrar varför?














Inga kommentarer: