tisdag 5 februari 2013

Hemmaliv

Nu har lillasyster åkt hem... Vad tomt det känns. Kajsa kom hit i tisdags och stannade sedan veckan ut. Hon var ledig från jobb och skola så hon passade på att komma hit! Underbart! Vi har myst, ridit, tittat på film, gått promenad, bakat, varit till Birsta, ätit god mat, gått på stan och fikat... Kajsa tog några "pass" med Tuvalie också och då hann jag sova, rida och måla :) Nöjd moster Kajsa som fått gosa hur mycket som helst med Tuvis, nöjd Nina och nöjd lilla T!

Jag är så otroligt lyckligt lottad som har så fina systrar! Kajsa bor ju inte så långt härifrån så hon har ju större möjlighet att komma hit ofta, och jag blir ju så himla glad för att hon vill komma! Tänk att hon kanske kommer att flytta hit till Sundsvall! *Håller alla tummar*!


När Kajsa var här passade jag på att prova att ha Tuvalie i egen säng hela natten. Så nu vet jag att det går. Det är ju bara det att hon vaknar så ofta. Lika ofta som när hon sover med mig, men då är det ju så enkelt att mata en slurk halvsovandes och somna om igen. Hon är verkligen hungrig på natten och det spelar ingen roll för mig att experter säger att barn i den här åldern inte behöver äta på natten. Och jag skulle aldrig köra någon skrikmetod för att hon ska sova vidare utan mat. Det passar inte mig/oss alls. Vi myser vidare med att börja natten i egen säng och sen flytta över till mammsen vid 23-tiden :)

Det har varit lite dålig ordning på sömnen dagtid, så nu får hon sova två gånger om dagen, men långa pass, inte fyra korta pass som det varit hittills! Läste i boken "Somna utan gråt" att alla sovstunder på dagen som är kortare än en timme , inte ska räknas för då hinner barnet inte genomgå en hel sömncykel! Tuvalie sover ju nästan aldrig så länge sammanhängande dagtid! Ha ha! Dock är hon ju väldigt glad och nöjd när hon vaknar, men för att försöka få ner antalet uppvak på natten så ändrar vi tupplurarna dagtid.

Började detta igår och det verkar redan ge lite resultat! Sov till 07.50 i morse och leker/myser nu längre stunder självständigt på en filt, utan att bli less/trött! Dutti tjej! <3

Den närmsta två veckorna får bli lite "tråkiga", vi håller oss hemma på dagarna så vi får in våra nya rutiner!

Nästa helg ska Tuvalie döpas. Det kommer att bli en liten mysig ceremoni här i Kovland och idag ska jag provbaka lite till dopet! Mandelmusslor (lchf) med grädde och bär, mums! Smörgåstårta blir det också, lchf såklart och tusen gånger godare än vanlig och det tror jag att vem som helst skulle tycka! Längtar redan till dopfikat, ha ha!


Kajsa filmade mig och Ojiji häromdagen, det var väldigt nyttigt att se, galoppen och fattningarna såg bättre ut än det kändes, kul! Samlingen såg sämre ut, jag måste måste måste låta honom få fram nosen mer, det blev så tydligt på filmen att bakbenen inte helt kunde kliva in under kroppen. Det kändes som att nosen var framme, men jag såg nu att det inte är tillräckligt, mycket nyttigt att se!

I söndags fick Kajsa en ridlektion av mig och Ojiji och det gick riktigt bra! Senare den dagen åkte jag och Micke skoter upp till Klippstugan och tittade på utsikten, jättemysigt!

Uj vad det snöar det gillar jag inte, det räcker nu.

Nog svamlat! Hej så länge!























1 kommentar:

Birgit sa...

Så mysigt du/ni verkar ha det om dagarna :) Låter bra med ändring av sovtider, det är många rutiner som ska fixas till allt eftersom bebisen växer. Men det är smart att göra det på sitt sätt, alla barn är olika. Så fin hon är, förresten:)
Jag ska strax hoppa i duschen, har varit och tränat ikväll, få se om jag blir hemma med Freja imorgon med...
Ha det gott! Kram