lördag 26 januari 2013

Inspiration

OBS hästigt och svamligt  inlägg...

Lite från Birgitta- kursen idag, (och lite egna tankar), en del nytt och en del jag redan hade kunskap om men att repetera befäster kunskapen. Osammanhängande skrivet, men jag vill skriva ner både det nya och det gamla:

Å, vilken bra kurs jag varit på idag! :) "Hästens form och biomekanik". Massor av inspiration.

Rassembler och Ramener, är två nya termer som vi fick med oss hem. Med Rassembler menas den totala samlingen i hela hästens kropp. Med Ramener menas slutandet av vinkeln mellan hästens huvud och hals (det vi kallar form).

Det är viktigt att hästens halskotpelare får vara så fri som möjligt. Halskotpelaren ligger rörlig mellan hästens bogblad. En ihopdragen häst/en häst riden med nosen bakom lodplanet = halskotpelaren ligger långt ner mellan bogbladen, hästen kan inte använda sina bakben/bakknän så som det är tänkt, utan blir för rak i knäet. Hästen måste få lyfta sin halskotpelare för att kunna arbeta på rätt sätt, för att kunna bära sig själv och ryttaren på ryggen och dessutom bli stärkt av ridningen! Vinklarna bak hör ihop med vinkeln fram, där nackstycket på huvudlaget skall vara högsta punkt. Nigningen bak och lyftet av halskotpelaren hänger ihop!

I piaffen ska hästen ligga kvar i nigningen, inte "skjuta upp" i varje steg. Ligga kvar kan den bara göra om halskotpelaren kommer upp. Det viktigaste i piaffen är att bakknäet böjs. Framdelen ska inte in under kroppen, då har man dragit ihop hästen til piaff. Bakdelen ska komma "till bettet", till framdelen. Hästen ska inte se ut som "en elefant på pall". Effekten av piaffen i hästens kropp och muskler är viktigast, inte hur den ser ut. Vi fick se tydliga filmklipp på piaff som är "inlärt", alltså att hästen var inte med mentalt, den utförde något som den själv inte hade varit med att komma fram till. Tanken är givetvis att du rider/tränar din häst i samling/skolskritt, då kommer hästen till slut att hitta piaffstegen själv, och förstå, det kommer av sig själv, och när hästen förstår och är med dig, då kan man be om mer. Det är inte meningen att bara du som ryttare ska få fram piaffen, enbart peta med spöet på hästens bakdel i skritt/samlad trav efter en långsida (och hålla emot där fram) tills hästen börjar trampa. Då skapar man spänning i hästen, det kan bli en forcerad rörelse men framförallt så är hästen inte med på det, mentalt. Trampet kommer när du rider/gör rätt, och då är hästen med på det, den får komma fram till det tillsammans med dig.

Jag lyssnade extra noga när piaffen var i fokus eftersom det är den jag bl.a. försöker utveckla tillsammans med Ojiji just nu, och nu har jag fått mycket inspiration till att fortsätta!

Vilket svammel det blev. Det var väldigt givande hur som helst, så nyttigt att se bilder och filmsekvenser och prata form och vad som händer i hästens kropp vid ridningen.

Nu är jag så galet sugen på att få träna för Birgitta igen! Synd att ekvationen hemma och föräldraledig inte ritkigt går ihop med träning..... :( I maj hoppas jag att vi kan vara med ändå, då har det gått ett år sedan sist men det har ju faktiskt kommit en Tuvis emellan. En underbar Tuvalie som var med en stund på kursen och skötte sig exemplariskt, såklart! Fina goa unge, alltid glad och mysig, hjärtat!

Här är film från senaste träningen, i maj -12. Nu när jag ser filmen så vet jag ju att vi har kommit sååå mycket längre, och jag ska verkligen försöka få någon att filma oss någon dag snart! Jag bjuder på filmen ändå, även om den legat på Youtube ett tag nu ...



Här är en bild på mig och Ojiji som jag gillar, gillar att tygeln hänger. Ju större samling desto mer häng på tygeln! Dock tycker jag mig se att han nos skulle behöva komma fram lite...


Här är en bild på en häst med nosen i en bra position. Man kan se att bakbenen har möjlighet att trampa på. Dock avskyyyyr jag snokremmen runt hästens nos..

 Här är en bild på en häst med nosen bakom lodplanet. Tänk ett streck mellan öga och mungipa på hästen. Skulle det strecket kunna vara lodrätt? Svar nej.
Här är en fin bild på en häst med nosen framför lodplanet. Det är det viktiga. Att hästens nos är framför lodplanet. En vacker häst som har en vacker hållning.

Dessa fyra bilder kommer från foter.com




Slutligen en gammal bild på mig och Ojiji. Tyvärr har jag massor av sådana här bilder där jag rider honom med nosen bakom lodplanet. Någon får ta och fota oss också någon dag så jag förhoppningsvis kan visa upp någon bra bild på hur jag åtminstone försöker rida honom!    

Nog svamlat, imorgon blir det ridning och massor av morötter och pussar till min fina springare!  Och till min underbara dotter, men kanske inga morötter!





1 kommentar:

Yvonne sa...

Åh vilket bra inlägg!!!
Jag ska också försöka sammanfatta kursen någon dag :)

Jag kan ställa upp både som fotograf och filmare ;-)
*kram*