fredag 22 februari 2013

Ett virrvarr av tankar på lillan och häst! ;)

Vad man mår bra av att det börjar bli ljust längre på dagarna. Det känns som att dygnet får fler timmar. Veckan har varit lugn, pillat på med lite tvätt. I onsdags var det kalasväder så den dagen spenderades ute. Jag skottade upp en bänk i snön och satt ute och fikade medan lillan sov i vagnen och katterna satt bredvid och solade, vi njöt allihopa.

Jag har lyckats så bra nu med att förlänga Tuvis sovstunder på dagen, stirrmetoden har fungerat jättebra! Nu behöver jag inte stirra lika mycket längre, det går lättare och lättare. Nätterna har varit lite bättre nu så jag hoppas att vi är på väg mot att sova längre och längre på natten!

Jag och Micke har sovit på madrass/tältsäng i vardagsrummet hela veckan. Vi ville prova om det var bättre för Lillasöt att få ha "eget rum" utan att vi går in och lägger oss där. Nätterna har ju varit lite bättre så jag tror att är en kombination av detta och stirrmetodsresultatet. Det har varit mysigt att sova i vardagsrummet! Det går ju inte att ha det så men vi kan ju faktiskt flytta upp på övervåningen om ett par -tre månader när det blivit varmare ute och vi inte behöver ha några element på uppe. Då har vi tillgång till flera rum. Jag hoppas verkligen att borrning av bergvärme hinns med innan det blir vinter igen. För då ska vi ju ha sovrum på övervåningen. Det ska renoveras där uppe men man kan ju börja sova där i alla fall.

Om Micke inte protesterar så sover vi i vardagsrummet i en vecka till. Jag har sovit så gott där och faktiskt haft mycket lättare att somna om när jag blivit väckt. :)

Under veckan så har jag hjälpt till lite lite med grannens hästar. Han äger ju min andra häst! *stort smile* Jag har visst lyckats med att ha andra som äger Mina hästar... ;)

Så nu går jag runt och är än mer kär i den lilla kolsvarta femåriga kallblodshingsten. Han skulle göra sig sååå bra här på gården tillsammans med finaste Ojiji. Fast som valack, annars blir det nog svårt att ha honom ihop med andra hästar... Men tänk att få brassa runt på en hingst här i Brödlösa, vilken dröm! ;)

Micke har ju kommit med förslag på vart lösdriften skall vara. Och det är ju bara så klockrent! Det är ju redan en byggnad med tak och ligger i söderläge, precis där jag hade tänkt.

Det borde inte behöva bli allt för stort ingrepp att få till en ligghall. där. Det kluriga blir väl underlaget. Har suttit och läst om olika lösningar. Det ska hålla sig torrt och varmt, såklart! Grus med torv på, och sedan rejält med halm verkar många vara nöjda med. Men jag måste undersöka mycket mera kring detta. Det beror ju även på antalet hästar och på hur det ser ut utanför byggnaden, hur det rinner vatten, hur det skall dräneras.. Men marken lutar neråt utanför denna tänkta lösdrift så det borde bli bra.

Två hästar skulle ju vara alldeles lagom att ha hemma till en början. Men då blir väl den ena galen i hagen när man rider den andra... Lösdriften har jag ju bara tänkt att använda under vinterhalvåret. Den hänger inte ihop med betesmarken. Så varma insektsdagar flyttar vi över hästarna till vinterhage/ligghall över dagen, så de får sova och vila i hallen. Bra va? Det är ju bara några meter mellan tänkt vinterhage och ena betet. Rejält grusat utanför ingången till ligghallen måste det vara. Mycket att tänka på! Hör du det älskling!? Jag satsar på att vi kan fixa med detta nästa somnar och hösten 2014 har vi hästar på gården! Vad tror du om det älskling? Vad bra att jag har bloggen så jag kan framföra mina idéer till Micke utan att han behöver lyssna på mitt babbel.

Men vi/jag ska börja redan i sommar med att förbereda inför ingreppen. Jag vill slå upp en hage och ta upp Ojiji över dagen så han får beta i den tänkta vinterhagen. Och säga om han gillar det jag tänkt eller inte. Eller kanske över natten om en kompis från stallet följer med. Det var så frustrerande i somras när jag var höggravid och inte kunde ta upp Ojiji på bete ens över dagen!

Herregud vem orkar läsa det här svamlet? Har du läst ändå hit? Bra gjort!

Nu gör jag helg! Trevlig helg!







Inga kommentarer: