onsdag 27 februari 2013

Upp som en sol...

...och pladask ner som en pannkaka. Så blev det för mig. I måndags morse skulle jag tvätta/skölja upp dopklänningen, så jag satte badbaljan på golvet i duschen och tvättade i den. Där stod jag med böjd rygg och tvättade som en gammal tant. När jag skulle lyfta upp klänningen så gick ryggen sönder. För många lyft på fel sätt antar jag. Så ont i ryggen har jag, men nu så känns det lite bättre i alla fall. Igår och i natt var det hemskt, jag blev helt färdig av att ha ont, svårt att inte lyfta och bära Tuvalie också.

Sen ska jag sluta skriva här om det går framåt med lilla frökens (dag-) och nattsömn. För så fort jag skrivit det så är vi tillbaka på ruta ett igen. Eller ruta noll, typ. Gah. Det gick ju så bra, men det var förra veckan det. Ny vecka nya utmaningar. Måndag natt var det ca 10 uppvak och idag var det morgon 04.37. Underbart! ;)

Idag var en härligt solig dag i alla fall. Fick till och med lite lite färg på näsan tror jag! Det är så skönt att bara "hänga" ute på sin egen gård och dra lite barnvagn och sola fejset. Sen åkte jag till stallet, Ojiji har tappat en sko så jag vågade inte ge mig ut efter vägen, det fick bli ridbanan idag igen. Banan var isig och slaskig om vart annat så vi fick hålla till på en liten pytte volt och på en långsida. Har haft skolorna lite mer i åtanke senaste dagarna, de glöms bort ibland, och det är dumt. Igår och idag stod sluta på schemat, och skrittpiruett ur den. Det var så läckert idag för jag kände hur hela hästen "kopplades ihop" och hittade nig i haserna och "växte" upp ur manken, så fin så fin. Bara genom skrittarbete! Inte så bara, men varför lägger jag inte ner den här tiden på skritten varje pass? För att det är tråkigt... Men det är ju jättekul när man känner att det händer grejer!!! Duktiga fuxis!!!

Vi har tvättat mycket idag jag och Tuvis. Hon älskar att titta på tvättmaskinen som går, bästa underhållningen!

I helgen var vi i Östersund. Vad jag älskar att vara hemma hos mammi och pappi. Lugnt, varmt, mat i världsklass (jag lovar), god dryck, sköna sängar, åh underbart är det! Mammi köpte Superfina kläder/klänningar till Tuvis, hon kommer vara sååå fin i jeansklänningen!

Vi hälsade på Karro som fyllde 30 år och jag passade på att kika på hennes lilla ligghall/lösdrift. Hon har sitt vackra sto med fin avkomma hemma på sin gård. Avkomman, två år, var så himla fin i kropp och hull, kul att se! En liten röd fröken!

Nu har jag precis ätit lite äppelkräm. Så otroligt gott! Hittade receptet på "Paleoskafferiet" som hör till paleo-bloggen jag länkade till tidigare. Jag lät en halv burk kokosmjölk småkoka med äppelklyftor från ca två äpplen (hade i frysen) i ca 45 min, rörde om då och då. Det blev otroligt krämigt och gott, lagom söt och äpplig smak! Men så hade jag ju världens bästa Brödlösaäpplen också! Prova detta, jag åt med ovispad grädde till! Tuvalie tyckte också om det :) Man blev nöjd med bara en liten portion, perfekt som en liten dessert!

Igår åt vi så himla god fisk med remouladsås. Jag vände hokifile i kokosmjöl, ägg och en blandning av sesamfrö, mandelmjöl och salt och peppar. Stekte fisken och blandade ihop crème fraîche, majjo, hackade cornichoner, citronsaft, kapris, curry, salt och peppar. Herrejösses så gott! Stekta grönsaker/potatis till.....

Imorgon ska vi bege oss in till stan, träffa mammor, fika och på "föreläsning" om barn och språk, ska bli skoj!

Hej hej









Inga kommentarer: