tisdag 8 januari 2013

Gegg

Vad underbart det är med lite ljusare dagar, det känns i kroppen att vårvintern kan vara på gång längre fram. Längtar efter att kunna sitta ute på en spark och känna solen steka upp fejset. Nu äter jag dubbel dos D-vitamin ( 4000 IE) så det ska bli intressant att se hur det påverkar solbrännan...

Igår var jag helt vild, jag dammsög och skurade hemma, storskurade badrummet, diskade, röjde i köket, gick promenad, hämtade in ved, sjöng för lillan, var upp till Norrbäcken en timme, fodrade hästar, mockade åt sex hästar, sopade stall, lagade mat, tvättade. Sen däckade jag 20.30.

Idag har det varit lite lugnare. Två promenader, ridtur med Katarina och Cappe, lite stök i köket och mys med min lilla tjej. Lilla tjejen håller verkligen på att få en tand nu, det märks lite på henne... Lilla stackaren.

Jag och svärmor pratade om det häromdagen, att det är egentligen helt otroligt vad mycket det händer med lilla kroppen och knoppen, det måste vara så fruktansvärt jobbigt att vara liten. Ändå är lilla tjejen så duktig. Läggningen på kvällen är klockren de senaste fyra kvällarna. Inget vaggande eller bärande, utan jag lägger henne vaken men sömnig i hennes säng och ger nappen samt sjunger lite tyst. Peppar peppar hon somnar på fem-tio minuter hittills! Vi har aldrig haft några jobbiga kvällar innan, men jag/vi har sett till att hon sover innan hon läggs i sin egen säng, vilket har krävt lite bärande/vaggande. Nu hoppas jag att denna smidiga nattning fortsätter! ;)

Tuvis får fortsätta provsmaka, banan var gott, ärtpuré sådär... Nedan en bild med ärtpuré halvvägs ut genom munnen. En sak som jag aldrig har förstått är föräldrar som lägger ut bilder på sina barn med någon typ av tomat-burk-mat-äckel runt hela käften. Har sett massor av sådana bilder, bl. a. på Facebook. Jag har aldrig sett något gulligt med de bilderna. Tycker enbart att det ser äckligt ut med orange gegga överallt. Jag har lovat mig själv att aldrig lägga ut en sådan bild. Men nu lägger jag ju ut en bild med grön gegga runt munnen på ongan. För att jag tycker att det ser gulligt ut, som gröna huggtänder. Men det kanske ser jätteäckligt ut? Har jag blivit en sån "mitt barn har äckelgegga runt munnen och jag tycker att det är såååå gulligt"-förälder?


















3 kommentarer:

birgit sa...

Oj, kan jag få lite energi av dig! Känns som jag behöver en spark i baken just nu, det går trögt...
Vilka härliga dagar du verkar ha :)
Sv: Jo, fasta... det blev hungrigt. Det var inte min mest välplanerade, så vi fick avbryta. Nåja, det gör inte så mkt.
Men visst är det så att ens egen bebis alltid är söt, med eller utan gegga runt munnen?? Jag tror man ändras när man får egna barn och man ser saker från ett helt annat perspektiv.
Då får vi se om vi lyckas skriva nåt i år då! En dikt kanske! Ha det gott! Kram

Anonym sa...

Hej Nina! Ni verkar ha det så mysigt där ni bor :) Fin blogg, läser och tittar på alla fina bilder på er. Hoppas ni mår toppen alla tre! Kram Zara. Och ps. Det gröna gegget ser faktiskt rätt gulligt ut;)

Ängel sa...

Vilken rolig rump-bild på mig och Cappe. Tänk att vi inte märkte att vi var modeller ;-) SuperTACK för turen!!!