torsdag 17 januari 2013

Allt mellan himmel och jord

Riktigt kallt ute. Riktigt varmt inne om man eldar som en tok. Ved har vi så det räcker denna vinter och även nästa. Kanske även en vinter till... Det är bra.

I natt råkade mitt täcke glida av mig, kände direkt att jag fick Mumsis klor i låret. Precis vad man vill ha mitt i natten. Snälla kan det inte bli varmare ute snart, när Mumsi inte får utlopp för sin energi så blir det attacker på natten och tapetremsor över hela övervåningen. Tur att hon river på en ful gammal tapet i alla fall!

Idag har jag haft en tussig dag. En natt där lilla fröken vaknade stup i kvarten, någonting var inte bra, resulterade i en galet trött Nina. Vi åkte iväg på info om bilbarnsstolar på förmiddagen och jag kände hur huvudet sprängde av ont. Jag lyckades slänga ur mig en otroligt smart kommentar, när damen som höll i infon frågade om vi hade en spegel så vi kan se våra barn när vi har dem i baksätet. Jag sa då: "Ja, men det är inte riktigt spegelglas".
Bra där Nina. Vem fan har vanligt spegelglas framför ungen i bilen!? Det vore ju livsfarligt! Sådana "barn-bil-speglar" finns självklart inte att köpa med spegelglas i, utan det är någon typ av plast! (?) Det vet jag ju.

Sedan satt jag och skämdes och ville hem. Alldeles för ofta så talar jag först och tänker sen. Alldeles för ofta.

Resten av dagen har jag sovit lite och vilat i soffan. Det var skönt. Ätit lchf-biskvier har jag också gjort. Älskar biskvier, och de jag bakade igår blev jättegoda. Utan socker och vetemjöl. Visst är det godare med en riktig biskvi, men också väldigt sötsliskigt. De jag bakade smakade biskvi, smörkrämen var mycket god och jag kommer absolut att baka dem igen. Dock ska jag dubbla mängden smörkräm för nu blev de väldigt platta och fula och jag kände att mer smörkräm vore på sin plats. Då kommer receptet innehålla 400 g smör! :) Dubbel mängd choklad kommer att behövas också. Då blir det en riktigt lyxig variant till speciella tillfällen.

Tyckte inte det var längesedan som smöret kostade 24,50 kr. Nu kostar det 28,50 kr där jag köper det. Och Lätta och Milda skänks bort gratis, det har jag fått reklam om i brevlådan. Vem tusan vill äta den kemikaliesmörjan? Blä. Tillgång och efterfrågan, fler och fler människor inser att lättprodukterna är feeeeel. Men synd att smöret blir dyrare.

Här är receptet på biskvierna i alla fall:

Botten.
3 dl mandelmjöl
3 msk grädde
4 msk sukrin melis
3 äggvitor

Vispa ihop allt med en handvisp och klicka ut massan på en plåt med bakplåtspapper, ca 20 st ska det bli.
In i ugnen 175 grader i ca 10 min. Låt svalna.

Smörkräm
200 gram mjukt smör
2 tsk kakao
3,5 msk sukrin melis
en knivsudd stevia
1 tsk vaniljpulver
2 äggulor

Blanda ihop allt och lägg på dina biskvier. In i kylen så de stelnar.

Smält 100 gram mörk choklad och doppa dina biskvier i detta.
Låt stelna.

Receptet är från boken "Sött och annat gott", men jag ändrade från 5 msk sukrin melis i smörkrämen till 3,5 msk sukrin melis+stevia, annars blir det så "starkt" i halsen tycker jag.

När jag smakade på enbart bottnarna så tyckte jag inte om dem, men i kombination med smörkräm och choklad blev det gott!

Äggmjölk är något som jag upptäckt "på nytt". Har gjort det förut men då med hela ägget istället för enbart äggula, och då har jag tyckt att det var sådär. Visst är det dumt att inte använda hela ägget men för mig gör det inget att få lite äggvitor över, de blandar jag in i omelett! Så här gör jag min äggmjölk, otroligt god och mättande dryck:
Lägg 2 äggulor och 25 g smör/ekologiskt kokosfett i en hög skål. Dutta i lite vaniljpulver (eller kanel, pulverkaffe, kardemumma eller vad man gillar). Dutta i en halv tesked stevia strö om du vill. Koka upp lite vatten i vattenkokaren och häll ca 3 dl över äggulorna/fettet/smaktillsatsen. Mixa direkt med mixerstav så allting blandas fint och drycken blir skummig. Njut av en värmande mättande kalasgod dryck! Perfekt när man behöver något drickbart att bli mätt av! Man kan ju även öka på ingredienserna så det passar en själv. Äggmjölk är lika gott kallt, men går även att värma upp väldigt försiktigt så inte gulan koagulerar.

Nu sover lilla älsklingen i vagnen, har ställt bort vaggan nu och kör med vagnen ett tag. Fungerar jättebra. Läggningen på kvällen är fortfarande klockren. Nätterna inte lika klockrena men vad gör det om hundra år. Jag har nu några gånger orkat lägga tillbaka henne i vagnen på natten, efter matning. Inga problem, skönt. Jag är helt övertygad om att det går så bra nu med egen säng för att jag/vi lyssnat på henne och inte försökt något annat. Hon krävde att få ligga nära mig och vägrade egen säng på natten först. Då fick hon det, och nu går det bra att sova själv. Såååå duktig! <3

Min lilla snuppis. Vad skulle jag göra utan henne? Hon gör mig till en bättre människa.

Idag red jag inte eftersom jag var så slut. Nu känns det dock bättre efter en vilodag så imorgon blir det ridning igen! Fina Ojiji! Har smörjt lite med arnika på länden efter ridning eftersom han har patellaupphakning framförallt höger bak och det kan göra honom lite öm i länden. Tror att det hjälper lite för han är ju ännu finare nu, galoppen häromdagen gick inte av för hackor! <3

Nä nu måste jag sova. Natti. Pussa era barn och djur och varandra!






















Inga kommentarer: