fredag 4 januari 2013

2013

Det här inlägget försökte jag posta för några dagar sedan men tydligen gick det inte så bra när jag var i fjällen. Postar det nu istället då!

Nu har julafton passerat och massor av god mat och godis har intagits. Julafton är alltid en toppendag, så skönt att fira jul hemma i huset. Det ska bli så mysigt att få skapa egna traditioner kring jul för Tuvalie de följande åren. Har redan några idéer.

Fick så fina klappar, och äntligen har jag nu en ny ridhjälm! Jag vill verkligen kräkas i mina två gamla hjälmar, så osköna och fula! Det var en ren fröjd att få ta dem från stallet. Äntligen har jag en skön lättviktshjälm med ventilation, inte en dag för tidigt! Funkade super att rida med den såklart, Ojiji dansade fram i månskenet med mig och den fjäderlätta hjälmen. Bäst av allt är att det går att ställa in storleken på den också, större på vintern med mössa under till exempel. En sodastream fanns även under granen, mums med bubbel!

Tuvalie har haft det så bra med massor av uppmärksamhet från moster, mormor, morfar, farmor och farfar. Och av mig och Micke såklart! Hon fick helt fantastiskt fina julklappar.

Det märks att det händer lite med henne nu, det är nog tänderna som sakta men säkert är på gång, händerna i munnen ofta och lite mammig på kvällarna. Sömnen är ingen höjdare just nu, hon vaknar till varje eller varannan timme för att äta... Så har det varit i ca tre veckors tid nu och jag kan säga att jag hoppas att den här perioden är över snart ;) Det är ingen fara ännu men jag tror jag skulle behöva lite djupare sömn snart, och hon med!

Jag har ångest för att jag inte har börjat vänja henne att ta flaska ännu. Den 26:e januari ska jag på teorikurs om hästens form och biomekanik, det ska bli så roligt och garanterat väldigt lärorikt! Då är det ju bra om lillan kan matas av någon annan! ;) På kursen ska man ha med sig en häst/ridbild som man finner intressant på ett positivt eller negativt sätt. Jag vet vilken typ av bild jag vill ta med, måste bara hitta någonstans att skriva ut den för vår skrivare har lagt av för längesen.

Nu närmar sig nyårsafton och jag tänker ha som motto under 2013 att inte stressa. Jag stressar alldeles för mycket både psykiskt och fysiskt, alltid helt i onödan så nu ska jag börja min resa mot ett stressfritt liv. Det ska va gött å leva annars kan det kvitta.

Gott nytt år! Tänk på djuren och skjut inte raketer och smäll inte smällare! Lägg pengarna på något bättre! Jag vill inte ge dåligt samvete till de som vill skjuta ett par raketer för barnens skull. Men jag är verkligen inte förtjust i allt detta smällande. Önskar att de vackra fyrverkerierna kunde vara ljudlösa. Det ska jag uppfinna.























Inga kommentarer: