onsdag 7 november 2012

Älsklingen

Den här veckan har jag och Tuvalie hunnit med en hel del! I måndags tog vi hand om lite småfix här hemma och i tisdags var vi i Njurunda hos min fina vän Sofia och hennes dotter Linnéa, som är fyra månader äldre än Tuvis. Vi fikade, promenerade i solen och satte sedan gogrodorna i soffan och tog några kort på dem. Tuvalie somnade gott när vi kom hem:)

Idag har vi varit uppe i Norrbäcken hos Mari i mammagruppen. Vi fikade och surrade och hade trevligt:) Så kul att få se hur de hade det eftersom deras hus/gård var till salu förra året så jag visste vad det var för ställe! En litet mysigt stall hade de och jag hoppas jag får komma och titta på hennes häst när hon tagit hem den.

När vi kom hem så fick lilla älsklingen vara hos farmor och farfar och jag åkte till stallet. Jag och Tuvalie hade redan varit i stallet en gång tidigare under dagen och mockat åt Ojiji så jag inte skulle behöva vara borta så länge. Och tur var väl det för den här gången hos f&f gick det inte bra, lilla hjärtat blev övertrött och jätteledsen och var otröstlig! Jag kände mig så hemsk när jag hämtade stackaren! Det har hänt en gång förut att hon blivit så här ledsen hos f&f, inget roligt. Som tur var så har jag hämtat henne efter bara en stund båda gångerna, men det känns ju inte alls bra! Jag åker iväg och utövar min hobby medan lilla vännen blir ledsen! Usch vad egoistisk jag känner mig! Det har ju gått bra hos f&f alla andra gånger, Tuvalie älskar ju dem, och trivs så bra där! Hoppas det aldrig händer igen, för Tuvalies skull!

Nu sover lilla älsklingen i vaggan, så sött så. Hon är så duktig! I natt orkade jag faktiskt lägga tillbaka henne i vaggan efter att hon ätit och då sov hon vidare där ett tag:)

Man älskar gogumman mer och mer för varje dag! Jag har skrivit en dikt till henne, den bara kom till mig så jag skrev ner den!

Nu har jag bakat lchf-saffransmuffins, blev jättegoda! Och icke-lchf-äppelkaka, två kollegor kommer hit imorgon och jag tänkte att de kanske ville ha det:) äppelkakan är mycket enkel och väldigt god!

Äppelkaka
ingredienser;
2-4 äpplen
kanel
socker
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

1.Skala äpplena och skär i bitar el skivor,lägg de i en skål och häll på socker och kanel.Låt stå under tiden du gör kakan.
2.Smält smöret låt svalna något,vispa ägg och socker,häll på vetemjölet,vaniljsocker och det smälta smöret,blanda till en jämn smet.
3.Bröa en form med avtagbar kant,och häll i smeten.Lägg på äpplena ovanpå och in i ugnen i 45 min i 175°

Receptet kommer från
Mumsigafrestelser.blogspot.se

Saffransmuffins
2 ägg
100 gram smör
0,5 dl stevia strö
0,5 dl sukrin melis
2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 tsk bakpulver
0,5 dl hackade mandlar
1 kuvert saffran
0,5 dl filmjölk eller gräddfil
1 tsk stevia strö

Ugnen på 200 grader.
Smält 100 gram smör och rör ner med 0,5 dl stevia strö och 0,5 dl sukrin melis.
Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda alla torrvaror i en bunke + mandlar.
Stör saffran med en tsk stevia strö, ner med filmjölk och rör om.
Blanda alla torra varor med ägg-smeten, ner med saffran i smeten. Vispa allt med elvisp.

Lägg upp i muffinsform. Jag gjorde 9 st på en sats.
In i ugnen ca 15 minuter

Receptet kommer från
http://lchfklubben.se/magdalchf/

Hon hade dock agavesirap i sina muffins men det skippade jag!

Nu måste jag sova!
God natt!

1 kommentar:

birgit sa...

Vilka härliga dagar du/ni verkar ha!! Njuuuuut!! säger jag bara, dom små liven växer så fort! Ibland skulle jag vilja vara hemmafru eller iaf jobba mindre. Det bästa är ju att vara hemma med tjejerna (och Janne såklart!) Ha det gott! Kram