tisdag 18 november 2014

Fötter som engagerar!

Igår fick jag vara med om någonting speciellt, som gjorde mig barnsligt glad och som gav mig nya insikter. Min kära häst blev fri! Fri från fyra järnskor som suttit fastspikade i hans arma fötter. 
Fri!

Det har gått många år sedan jag började se mig om efter ett alternativ till järnskor. Jag hittade någon typ av gummisko minns jag, som jag blev intresserad av. Jag tänkte då att jag skulle ta tag i ett alternativ så fort det fanns möjlighet. 

Jag har alltid varit osäker på om han skulle kunna klara sig bra utan skor, men har alltid strävat efter att han ska få ha så naturliga fossingar som möjligt, så klart! 

Igår var tiden inne för starten på projekt fötter utan spik. Jag var nervös innan, eftersom jag såg framför mig hur min stackars häst skulle stappla fram på ömma fötter. Så fel jag hade! Han gick så bra, så bra! Vi fick fin hjälp med detta av en person som det kändes rätt med direkt, lugn, kunnig och omtänksam! Jag är väldigt tacksam! 

Det var underbart att få se hur otroligt nöjd, glad och tacksam Ojiji var under hela avskoningen och fotpysslet. Han var så mysig och gosig, och fåniga jag blev till och med tårögd. Det var en så häftig känsla att få se honom utan skor och få se hur han hovar egentligen ser ut. Det var en känsla av frihet! Och ljudet av barfotahovar är fantastiskt!

Varför skor man hästar? Varför vill man ta av skorna? Varför är det så viktigt att ta av skorna om hästen fungerar bra med skor på? Många funderingar kan finnas... Det är upp till var och en att göra det man själv anser bäst för sin häst. Jag vill ge min häst möjligheten att få vara utan skor och anledningarna till det kräver ett helt eget inlägg så det får jag skriva om en annan gång. 

Det här med hästarnas hovar är en hel vetenskap, och handlar väldigt mycket om hästens välmående i övrigt. Allt från mat till utevistelse påverkar hovarnas kvalitet. 

Idag skyndade jag mig ut efter jobbet för att se hur min fina vän klarade sig barfota. Inga problem! Väldigt nöjd och glad i hagen! Magkänslan säger att det här kommer att gå bra. Jag får lita på den. 

Givetvis fotade jag hans fötter igår, ur olika vinklar, för att kunna jämföra och se vilka förändringar som sker. Här är bilder underifrån hovarna: 


Höger fram var lite extra intressant. På bilden av den hoven ser man att vänstra sidan är lite extra "platt". Han har snedbelastat den hoven och det har blivit en "grop" i hoven. Ska bli spännande att se hur detta utvecklas.

Detta ska bli så spännande och jag hoppas så på att det kommer att fungera bra, så han får fortsätta att använda sina hovar så som det var tänkt att han skulle få använda dem. 
Det var allt från hovintressen AB. :-)

Slänger in några bilder från 2012 också, varför inte? 
Våra underbara katter.

Hagmys. 

En liten Tuvis <3

1 kommentar:

Prettomorsan sa...

Ja, jag som har noll koll på mycket om hästar blev väldigt intresserad av detta. Ser fram emot inlägget av dig längre fram, nu blev jag nyfiken. Varför, varför inte med skor liksom. :)