tisdag 17 december 2013

Summerar och filosoferar

Det är lika bra att jag summerar året redan nu eftersom det inte är troligt att jag kommer att hinna blogga något mer innan året är slut. 2013 har varit ett lärorikt och kärleksfullt år. Tuvalie har lärt mig att leva i nuet, pussas mycket och att hitta på roliga saker. Ojiji har lärt mig mer om frihet och finstämd kommunikation, och att ta skadade ben på allvar.

Det har överlag varit ett bra år.  Jag tycker att vi har haft särskilt roligt under hösten och nu i början av vintern. Tuvis och jag har hittat på lite allt möjligt och fått nya fina vänner <3 Ojiji och jag har "slängt tränset" och ridit en hel del utan träns och sadel, frihet! <3 

Tuvis och djuren i min omgivning lär mig mer och mer varje dag om vad som är viktigt i livet, kärlek och glädje <3


Yeehaa.

2014 bjuder på en helt annan vardag än 2013, jobb och förskola. Jag har nu varit in på jobbet och jobbat 5 h sammanlagt. Phu! 5 h på ett helt år, tufft! Det känns bra att börja jobba igen i januari. Vi har hälsat på nere på Tuvalies förskola och efter det känner jag mig mycket lugnare. Men inget annat barn får vara styggt mot vår Tuvis! Hon är lugn, gosig och väldigt kärleksfull, hon vill ha en snäll miljö runt om sig. Det känns bra att det är en liten barngrupp med snälla fröknar som ofta delar upp gruppen så de bara är några få barn tillsammans åt gången. Det viktigaste är att vår pärla trivs på förskolan. Jag avslutar 2013 med en positiv känsla inför 2014, det ska bli ett roligt år har jag tänkt! 

Nu ska jag njuta extra mycket av de veckor som är kvar tillsammans med mitt hjärta. Det kan ju inte bli bättre nu när den mysigaste tiden på året närmar sig. Vi har en hel del kvar att ordna med innan julafton men vi kommer att hinna, ingen stress. Jag håller på att göra en jul-tipsrunda som vi ska gå på julafton, mysigt va? Med lyktor och annat fint, och kanske gott, efter vägen! ;-) 

Micke instagrammade den här bilden. Han la i russinen! Jag och Tuvalie gjorde allt annat! Ha ha. 

På lördag är det bästa julkonserten i Sättna kyrka, du måste gå dit, "Kör'n" är helt fantastisk! Vi ska dit såklart. Hoppas att Tuvis är stillasittande ;-) Då kommer lillmoster Kajsa och Erik hit, mysigt! 

I jul får det bli lite lugnt, hoppas jag. Stormen Ivar gav oss en del extrajobb med stora granar som kapsejsat bakom höladan. Hallen håller vi på med än, och jag fräschar upp i kök och badrum med lite färg och fog som saknats. Vi är lite trötta nu och dessutom småförkylda. 

Idag var det julavslutning på kyrkis och sen var jag in på jobbet ett par timmar, Tuvis följde med och lekte fint med sudd, burkar, papper och clementinklyftor. Hon lärde sig krypa på riktigt häromdagen, hi hi! Men hon går/springer ju helst, såklart! Det är så otroligt fascinerande att se hur mycket hon förstår nu. Hon lägger alltid in hö i Ojijis box nu när jag mockar, och hon hämtar saker vi frågar efter. Hon vet att vi tycker att hon är så söt när hon har huckle på huvudet så hon lägger kökshandduken över sitt huvud och tittar fram under den, och väntar på att vi ska säga att hon är jättesöt. :-) <3 

Stalltjejen jobbar. 

Hon följer med till stallet extra mycket nu när stackars Ojiji är halt. Ja precis, halt! Märkte en liten förändring vänster fram i lördags och nu är det lite sämre. Funderar på att ta ut veterinären nu innan julhelgen drar igång. Jag avskyr avskyr avskyr detta, och vill bara att hältan ska försvinna! Han som inte brukar göra illa sig. Men detta är andra hältan i år, och hältan tidigare i år slutade ju inte jättebra... Suck. Håll alla tummar. 

Jag önskar alla mina läsare en fridfull, glädjefylld jul och ett fantastiskt 2014. <3 

Några bilder från året som gått. 

4 kommentarer:

farmor/farfar sa...

Så fint och kärleksfullt skrivet,ni alla är ju så fina!!lycka till med nytt år o nya/gamla projekt,kramar till er!


farmor/farfar sa...

Gott nytt år,hoppas ojiji blir bra!!

Prettomorsan sa...

God jul på er! Kommer sakna er på kyrkis.

Birgit sa...

Önskar dig oxå ett riktigt gott nytt år!! Vilket härligt år du har haft! Kommer säkert att bli bra nästa år med:-) Ska du jobba heltid? Ha det gott! Kram Birgit