onsdag 27 november 2013

Träd häst korv

Det slog mig häromdagen att jag är alldeles tokig i det här trädet. Mitt träd, vad jag älskar detta träd. Det är bara mitt träd och det är så vackert. Titt som tätt springer jag ut och tar kort på mitt träd, för himlen samspelar så fint med trädet, och ljuset blir magiskt bakom trädet. Jag tittar alltid på mitt träd när jag är ute , fina snälla trädet. 
Jag har många kort på mitt träd. Naturen och djuren ger oss så mycket fint, det gäller att ta vara på det. 

Ojiji gav mig en fin och annorlunda gåva häromdagen.  Jag har under den senaste tiden funderat lite över vad han har lärt mig genom åren och kommit fram till att det är vikten av avslappning. Jag har under många år trott att Ojiji varit avspänd när han i själva verket inte alls varit det. Insikten om detta växte fram under en period när jag sökte efter rätt väg i mitt hästeri. 

Sedan jag för några år sedan ändrade några viktiga detaljer i min ridning märker jag direkt när Ojiji inte är helt avspänd. Ett exempel på det är när vi under ett ridpass kommer till samlingen och jag känner att han inte lyssnar på små vibrationer i stången, när jag märker att jag får börja ta lite mer i tygeln. Då ringer varningsklockorna och han måste få tid till att släppa spänningarna han bär på just då. Han behöver få lång tygel och få sträcka ut hela halsen och överlinjen. 

Ett annat exempel på det är när han helt enkelt bara "tar bettet" och kör ner huvudet och pinnar på i full fart. :-) Just det gjorde han den här dagen. Gång på gång, vägrade något annat. Självklart lyssnar jag på honom, skrattandes skumpade jag runt i full fart och Ojijis mule nästan släpade i marken! Men när jag bad om galopp så hände något. Hela hästen "kom upp", och genom världens finaste mjukaste galoppfattning gled vi in i en stark, balanserad, samlad, underbar galopp. Han bara rullade på i den här härliga gångarten och det var en underbar dans! Ojijis galopp är bra i vanliga fall, men det här! Trots hårt och isigt underlag så gav han mig den här fina presenten i galopp, flera gånger om! I trav var det bara spårhund och full fart så jag växlade mellan gapskratt och den här underbara känslan. 

När jag satt av så rann tårarna. Ojijis blick sa ungefär "Tack matte för att du lät mig få sträcka ut i trav, jag kunde inte göra något annat i trav idag, men i galopp kunde jag, och då ville jag ge det till dig". Kalla mig gärna fånig, men så var det! Min finaste häst som lär mig så mycket om livet <3 Det gäller att lyssna och ta in det våra kloka vänner lär oss, varje sekund. 

Tack Ojiji <3

Tuvis gillar den lilla vita också.

Min finaste Tuvis är lika underbar hon. Hon har utvecklats till en bestämd men väldigt kärleksfull ung tös. Hon vill läsa böcker, sjunga, säga ramsor och mysa mest av allt. Hon har blivit så otroligt kärleksfull mot katterna, och Mumsi, som faktiskt stannar kvar när lilla T springer fram till henne, får massor av pussar och "gos" av Tuvalie. Tusse får en puss i förbifarten. ;-)

Puss

Finaste Tuvis var med till både biltvätten, bilbesiktningen, mataffären och stallet idag. Jag trodde hon skulle bli less och visste inte om jag skulle hinna med allting. Men vilken ängel. I stallet blev hon lite less när jag mockade så då fick hon sitta i bärryggsäcken. Där satt hon snällt och tuggade på en morot när jag mockade och fixade mat till två hästar, borstade och fixade med Ojiji . Jag provade även att gå en promenad med O, och det gick ju hur bra som helst, bara det att jag fick stanna då och då så Tuvis fick lägga kinden mot sin stora vän och gosa och klappa honom lite. Jag dog en smula för de var så söta. <3 

Hon smiter ner till hästarna och vill inte åka hem från stallet.

Sedan Tuvalie började sova en gång om dagen så sover hon så bra och länge på dagen, helst i bilen, så jag har kunnat rida på ridbanan och fixa klart i stallet flera gånger nu under hösten/början av vintern. Perfekt. Bästa barn! 

Idag har jag köpt en ny pixibok till henne, ska bli kul att se vad hon tycker om den imorgon! Jag fick gömma  undan hennes gummistövlar idag. De har stått framme, och så fort hon ser dem vill hon ta på sig dem och så går hon runt med dem på inomhus. Hela dagen. Och blir alldeles svettig om fötterna. Så jag tar och gömmer dem ett tag så att de små svettfötterna får vila lite ;-)  Hon är rolig nu för hon vill gärna "klä ut sig" och gå omkring och vara "tjusig". Med fuskpälsmössa, vantar och stövlar! 
Klä ut sig med hörselkåpor går också bra. 

Nu eldar jag "cozy Christmas" i aromabrännaren och jag har köpt några hyacinter. Det sista inför advent ska jag fixa klart nu i dagarna. Jag längtar så till jul, men vill inte att tiden ska springa iväg heller. Det ska njutas varje dag. Det var jättemysigt i söndags när vi var på julmarknad här i Kovland. Vi köpte världens godaste ost och korv. En korv med bara fårkött, vitlök och rosmarin. Försvinnande gott! Den måste vi åka upp till Liden och köpa även till jul Micke. 

Inga kommentarer: