onsdag 1 maj 2013

Målat och donat

Ta ett glas vin, sa Micke. Ja okej då. Men till vinet måste jag ha mörk choklad. Har en med blåbär i. En ruta blir två, tre. Gott. Idag var en härlig utedag, vi fick mycket gjort och jag önskar att varje onsdag var en röd dag så man fick mer tid tillsammans. Vi har målat gårdshuset och Micke röjde bort ris och stora stenar med "stortraktorn". Det börjar mer och mer likna en gård det här, och nu fick vi ytterligare lite mer utrymme för hagar!

Lilla älskade snuppi blev plötsligt väldigt ledsen och någonting var fel märkte vi. Jag fick gå in ett tag och fick henne till slut att somna i bärselen. Hon vaknade och fick nästan panik när jag skulle lägga över henne i spjälsängen så jag var fast med lilla goklumpen på magen. Där fick hon sova och när jag gick förbi spegeln såg jag att hon var blossande röd på kinderna! Kände på henne, varm som en kamin. Feber! Inte så konstigt att hon var ledsen och bara ville bli buren. Lilla hjärtat! Jag tyckte ju att hon var väldigt varm igår och även i natt, och riktigt bökig och stökig var hon i natt, skulle ligga som ett frimärke mot mig hela natten och jag sov knappt någonting. Men hon hade varit som vanligt hela dagen så jag misstänkte ändå inte feber. Har ju hört att de små kan få feber när tänderna är på väg och det verkar vara det som har hänt. Jag fick ställa in stallet, vågade inte åka ifrån henne, tur det finns änglar i stallet! Dock piggnade lilla T på sig så fort hon fått Alvedon, skönt.

Gud så mysigt det var att ha henne i bärselen igen! Hade hängt undan den för hon är för tung för att bäras runt på längre stunder. Tänk så mycket jag hade henne i selen när hon var lillebäbis. Det var då hon sov som bäst och hon fick sitta i den när jag lagade mat, dammsög, mockade, sopade, packade hösäckar och slängde in hö till hästarna i hagen. Lilla snuppi har varit med hon!

Imorgon hoppas jag att febern är förbi, vill ta med henne till stallet och promenera med Ojiji, han har inte fått promenad på två dagar nu, ont i magen för det... :-( Hann verkligen inte gå med honom igår, hade tänkt att gå en längre sväng idag...

Mormor har varit här i några dagar och vi har bl. a varit till Birsta ett par, tre gånger och vi tog oss även en sväng upp till Härnösand. Där blåste vi nästan bort men vi hann med en mysig lunch/fika på Mormor Hilmas café, rekommenderas varmt!

Fina mormor handlade allt möjligt åt oss och bakade goda kardemummamuffins. Om två dagar kommer mormor tillbaka och då har hon med sig morfar som också vill träffa Tuvalie! Det blir mysigt, hoppas på bra väder i helgen så vi kan grilla.

Idag åt vi så gott, ugnsbakad lax med blomkåls/broccolimos (med rivet citronskal, citronsaft, riven ost, salt och peppar i, så otroligt gott till lax)! Mormors tips! Mormor borde starta restaurang. Och morfar. Farmor också, men kanske inte farfar ;)

Farfar tog bort allt grus som hamnat på vår gräsmatta idag, det var mycket! Tack snälla farfar! Snälla Farmor tog hand om Tuvis när Tuvis inte hade feber och sov hos mig ;)

Jag läste några gamla blogginlägg från 2007, härligt att man får skratta åt sig själv! Jag hade beskrivit några konstiga drömmar, bl.a en om Apoteket och tonfisk....!

Nä nu har lillan feber igen tror jag, sover oroligt, måste natta nu jag! Kram









1 kommentar:

Birgit sa...

Hoppas hon mår bättre nu! Tycker du/ni verkar ha det så mysigt om dagarna. "Bara" vara hemma! Jag ser verkligen framemot sommaren, det är dax för långledigt nu tycker jag. Nu ökar tempot på jobbet, så här i slutet av terminen. Ha en skön helg! Kram