söndag 7 oktober 2012

Senaste dagarna...

Har vi bara mått gott. Innan helgen drog igång gick jag och lillan promenad runt Sidsjön med min fina vän Sofia och hennes lilla Linnéa. Vädret var strålande och vi såg en vacker häger längst ut på en brygga. Kalasbra dag!

I torsdags kväll kom Tuvalies moster Lisa och hennes Albin på besök, de fick träffa Tuvis för första gången! Med dem hade vi en kanonmysig helg, vi satsar alltid lite extra på maten när vi umgås så vi har ätit fantastiskt gott! Kräftor med ostpaj, ostbollar och ost på fredagen;) och kycklingfilé, focaccia, ugnsbakad feta, sallad m.m på lördagen. Focaccian är jag alldeles lyrisk över, så vansinnigt gott! Måste baka mer redan imorgon! Den brödbasen ska jag använda till mycket! Får inte till länkar från iPhonen men receptet finns på en norsk blogg: lchf-bloggen.com
Där fanns massor av härliga recept om man diggar lchf-mat och bakning, som jag gör! Fanns ett recept på blomkålsplättar med ost där som såg kalasgoda ut, skall provas!

Jag skriver in receptet här. Prova detta, så himla gott för alla oavsett kosthållning! Godaste focaccian jag har ätit i alla fall!

FOCACCIA
Deg/smet:
3 ägg

75g färskost

1/2 dl grädde

2 dl sesamfrö

1 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

En nypa salt & sukrin (sukrin kan uteslutas)

Ovanpå:
olivolja

lite havsalt

rosmarin (jag tog torkad)

oliver (jag tog svarta med kärnor)

riven parmesan (jag tog Grana padano istället, ca 1,5 dl riven)

Några strimlade soltorkade tomater
__________________________________________________________________

Ugnen på 175 grader.

Mixa sesamfröna med stavmixer i en hög behållare (annars sprätter allt ut) till en "gegga"

Tillsätt ägg, ost, grädde, bakpulver, lite salt och sukrin i de malda sesamfröna och blanda väl. Tillsätt sedan fiberhusken och blanda ihop.

Klä en eldfast form med bakplåtspapper ( formen jag hade är lika stor som knappt en halv långpanna ungefär) och häll i brödsmeten.

Strö rosmarin, havsalt, parmesan, oliver och strimlade soltorkade tomater over brödsmeten. Avsluta med att droppa god olivolja ovanpå.

Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min.

Låt brödet svalna lite innan du skär i det. Njut av ett nyttigt bröd utan vetemjöl!

Lite bilder från helgen:

2 kommentarer:

Jana sa...

Tack Nina för att du delar med dig av så goda och nyttiga recept. Blir att baka detta på lördag :) Stor Kram /Jana

Birgit sa...

Jag kanske ska prova det nån gång. Kan ju vara kul med lite omväxling. Tänkte mest kika in och önska trevlig helg! Kram