måndag 29 oktober 2012

Fattig bonddräng

Det är Tuvalies absoluta favoritsång, med Tommy Körberg. Ska man sjunga den själv så ska man ta i och försöka sjunga den som Körberg. Då blir hon allra gladast. Tur ingen hör mig när jag leker Tommy Körberg...

Var i Östersund i helgen för vila och mys. Besökte Storsjöbadet så Tuvalie fick bada lite, oj så skoj det var! Det var en riktig myshelg med god mat och promenader.

Jag hade ont i magen några dagar förra veckan, och i samband med det så blev Tuvis så där besvärad på natten igen, låg och sparkade i sängen och behövde få komma upprätt för att bl. a få rapa. Förstod att jag behövde se över vad jag ätit, och det har blivit rätt mycket grädde på slutet. Har gjort pannacotta och "pudding" (vaniljpannacotta med keso i) flera kvällar i rad så det har kanske blivit lite väl mycket grädde...? I alla fall så försvann mitt magont och även hennes besvär när jag skippade grädden, skönt. Nu får det bli kryddsmör och majonnäs-såser till maten i stället. Gjorde en god blandning idag, lite hackad purjolök med hackade kokta ägg, majonnäs, salt och peppar. Riktigt gott till kyckling och grekisk sallad!

Idag har jag känt mig trött... De sa ju på BVC att hormonet som gör att man orkar extra mycket, som man har i kroppen efter att ha fått barn, försvinner efter ett tag. Kanske är det det som håller på att hända? ;) Var alldeles matt och glömde till och med mobilen hemma när jag åkte iväg, har nog aldrig hänt tror jag...

Idag stod storhandling på schemat och jag handlade hem ingredienser till några recept jag hittat på 56 kilo-bloggen, bl. a kokosmuffins och kålrotspommes, ska bli kul att testa någon dag! Kanske inte skall ätas ihop, dock! ;)

I natt vaknade jag och låg och tänkte på hur sjukt det är att man kan köpa och sälja tex en häst eller en hund... Om djuren visste om att vi människor sätter ett pris på dem och att de säljs och köps, tänk vad ledsna de skulle bli... Vad hemskt det är egentligen...

Nu har lilla skruttan somnat i min famn, min lilla stora tjej! Hon blir bara gladare och gladare och det bästa son finns är att stå, tycker hon. Stå och vifta med armarna medan någon håller henne under armarna så hon inte tappar balansen;) Då är skrattar hon och gör såna "lycko-ljud", sötnöten! Hon har börjat uppskatta att se på TV också;)

Måste gå och lägga mig nu, Micke har redan krupit ner, han kände sig hängig. Ska åka och köpa omega 3 och D-vitamin till honom. Han måste börja äta det. Sen jag började äta dessa två så har jag inte blivit förkyld och inte brände jag mig minsta lilla i solen i somras heller! Det är D-vitaminet som gör susen i solen! Det går ju inte att få i sig tillräckligt med D via mat eller solen, så det är jätteviktigt! Prova du med! Och glöm inte omega 3!

God natt!

1 kommentar:

Birgit sa...

D-vitamin, det ska jag oxå köpa! Speciellt nu när det bara blir mörkare och mörkare! Nu ska jag fortsätta städa! I em blir det halloweenbakning... Ha det gott! Kram