lördag 22 september 2012

Regnform

Idag är jag i regnform, trött och sitter och fikar framför TV:n... Började klippa gräset men regnet avbröt. Tänkte städa också, men det skjuter jag upp lite till;)

Igår var det ju helt fantastiskt höstväder, då hann man få lite sol på näsan i alla fall. Tuvalie och jag var ute på promenad och sedan putsade vi fönster.

Ridning har jag hunnit med också, tre dagar i rad nu! Finaste fuxen är toppen! På senaste träningen (maj!) fick vi träna lite på att hålla rätt form heeela tiden. Hans näsa får inte tippa in för då kan hans bakben inte kliva in under kroppen som de ska. Detta är något som jag verkligen har tänkt på extra mycket nu, det kan vara svårt att hela tiden känna när nosen är på rätt plats!

Förr om åren trodde jag att hästen arbetade korrekt, var i rätt form, när dess panna var "i lod". Men lodet ska ju vara från öga till mungipa, då är det korrekt! Ta och titta på en vanlig dressyrtävling, lägsta eller högsta klasserna, hur många hästar ser du som du kan dra ett lodrätt streck på, från dess öga till mungipa?

Sorgligt nog så vet nog inte många ryttare om att det är den formen som de skall sträva efter, rida i! I den formen kan hästen använda sin kropp på rätt sätt och bära sig själv och ryttaren rätt! Allt för många hästar krullas ihop av dess ryttare, hästen ska kröka på nacken och se tjusig ut! Tråkigt!

Nog om det, jag är inte perfekt men jag vet vad jag strävar efter... ;)

Trevlig helg!

1 kommentar:

Ängel sa...

Vilka härliga häst, baby och gårdsbilder! Längtar tills imorgon när vi ses, ska bli så kul :-)