tisdag 28 juni 2016

Sommarlov med stallbygge.


Juli närmar sig och sommardagarna rusar ganska snabbt, men jag tänker inte så mycket på det. Det är så mycket roligt som händer och kommer att hända, så jag går mest bara runt och är löjligt glad!.

Härbret i kvällssol.
Den här veckan kommer vi vidare med stallbygget, och vad kan vara bättre just nu?  För några veckor sedan var betongbilen här och lastade in betong åt oss i blivande stallet, så nu har vi ett fint, nytt och jämnt betonggolv där inne. (Tack vare Micke och co som såg till att få ut eländet till ett golv istället för en sörja)! Det är en "viss" skillnad jämfört med det tidigare trasiga, lutande äckelgolvet med gödselrännor! Vi har även hunnit med att sätta stolpar till en första hage och målat massor av råspont till innertaket i stallet.
Micke och jag jobbar på. Tänk att han kan precis allting min karl! El, snickeri, betong, rörmokeri, you name it! Guld!

Snart är alla takreglar på plats och i helgen ska vi börja sätta upp innertaket.

Det här är min bibel just nu. 
Mycket av det som snurrat i min hjärna under den senaste tiden har handlat om mått, ångspärr, material, färg, ventilation, grundfärg, färg som spärrar kvistar, betong etc. Roliga funderingar som blir verklighet!

Jag har varit tvungen att prioritera min tid för att hinna med allt och min kära stora häst har inte riktigt fått den tiden och aktiveringen som han behöver och förtjänar. Jag stillar mitt dåliga samvete med att tänka på att han snart bor hemma hos oss och då ska jag ta igen all tid på bästa sätt!

Det är mest min lilla tjej som ridit på stora gossen nu. Och som hon kan rida! Jag arbetar Ojiji för hand och Tuvis sitter på i total balans i både trav och galopp! Jag behöver bara hålla i hennes ben en aning för säkerhets skull i galoppen. Helt otroligt! Min fantastiska tjej och fantastiska häst! 
Det är otroligt mycket jobb kvar att göra innan vintern, när det gäller hästbiten här hemma. Fortsätta stängsla, riva ur allt gammalt hö från höladan (och fylla på med nytt), röja massor av träd/sly och bygga vinterhagar, bygga fler beteshagar, bygga boxar, kapa upp en dörröppning och ordna en ny dörr, sätta igen en dörröppning, få upp och isolera innertak, bygga på väggarna... och mycket mer. För mycket egentligen, så vi får prioritera det som är absolut nödvändigt inför vintern och sedan fortsätta eftersom under nästa år. Det är bara att välja - antingen drabbas man av panik eller så landar man i känslan av att det blir otroligt bra, precis som jag/vi vill ha det och vi bestämmer själva utan att behöva anpassa oss efter någon annan. Det är nog den bästa känslan!

Tuvis har  bestämt att Ojiji ska få en orange box i stallet. Morotsfärgad med inbyggda morötter i väggen kanske?
Lilla T och pappis spanar ut.

Snart har även Micke semester och vi ska verkligen försöka att vara lite normala också. Inte bara jobba utan umgås som en vanlig familj och hitta på saker. Jag hoppas att det ska gå bra! :-D Vi hade en mycket fin midsommar och i går hann vi träffas under Mickes lunch nere i hamnen.

Midsommar i Ånäsparken. Kanske syns det att lillebror finns med också, och han kommer att titta ut i september! :- D
Mycket roligt att se fram emot, som sagt!

Inga kommentarer: