måndag 11 augusti 2014

Slut på semestern...

Kan man ha en snyggare häst än vad jag har? Tror inte det! 

Vardagen rullar igång imorgon men jag har för en gångs skull ingen jobbångest, allt känns bra! 

Idag var vi iväg med Tusse till vet. Han hade en skadad tand som skulle åtgärdas, men vet. upptäckte fler tänder som behövde tas bort. Tusse har tydligen fått en tandsjukdom och har nu inte så många tänder kvar. Vi hoppas innerligt att han har möjlighet att leva här med oss ett tag till, utan att behöva ha ont. <3
Vackra kloka katt, det finns ingen som håller så bra koll här på gården, som du gör! 

Nu ska han få "blötmat", men jag hittar ingen vettig burkmat tycker jag. Kanske har hittat någon skaplig variant och så får vi blanda upp den med färs, lever etc. 

Med Ojiji går allt fortsatt bra. Jag försöker att vara en rolig matte så han tycker om att vara med mig också, nu när han är upp över öronen förälskad i sin Maxine. Eller "Maxik" som Tuvis säger. För några veckor sedan var han inte så sugen på att ens lämna hagen och skrek efter sin tjej hela tiden. Det var full fart hem när vi var ute och red, han gick helst i krumbukt-skolgalopp-språng på hemvägen, bråttom hem till kärleken! 
Höll på att få några... 

...fina bilder på de två kära...

...men någon kom visst och ställde sig ivägen... 
;-)

Nu har Ojiji lugnat sig och det är Maxine som skriker mest efter honom. Men lite extra energi har han! 

Vi jobbar vidare på att ha "suget framåt", i samlingen i skritt. Jag måste lugna mig och sluta leka med piaffen, men det är så svårt! Jag vill bara piaffa och galoppera på stället och stegra och skutta omkring på min fina häst, det är ju så himla kul! 

Idag hittade jag en bra balans, tycker jag själv. Jag väckte hans intresse genom lite utmaning (samling i galopp för hand), och massor av beröm, sedan kunde jag utnyttja den energin när jag hoppade upp, i det stärkande arbetet i skritt. Kalasfin kille! Sedan avslutade vi med lite bus och jag fick en liten "stegring", eller levadansats kanske!

 Det är bitvis hårfint, blir han för taggad så kan det bli för mycket "uppåt-tänk" och inte det fina flytet framåt, och blir han för oengagerad stannar han upp för mycket i samlingen. Vi vill ju hitta längre sträckor i skolskritt och alltid växla fint mellan olika steglängd och samling i skritt! Stärkande och viktigt arbete! 

När jag har varit i stallet säger Tuvis Mamma löckta Ojiji"! Lilla bonnjäntan, som fyller två år på fredag, stora, bästa, duktiga tjejen! Det blir kalas på lördag för prinsessan. Vår fina surrkuse. Idag har hon babblat på hela eftermiddagen: " Tusse tappa bort tanden". Och så fort hon hör tranorna brukar hon säga: "Tranorna fastnat". Ja, det låter kanske som det, vad vet jag... 


Man kan ha mycket kul med ett paraply och en moster! 

Inga kommentarer: