måndag 10 mars 2014

Slutet gott

Jag sitter i kökssoffan och lyssnar på skogsmaskinernas dova muller långt bort i skogen. Det låter tryggt på något sätt, nu ska allt stormfällt virke tas fram och mer därtill, vi får så öppet och fint nere vid lägdorna nu, ska fota det till helgen. Idag blev vi av med berget av stockar som låg på gården och i sommar tas fler träd ner runt gården. Häromdagen togs alla elledningarna ner här i Brödlösa. (Bara den fulaste kvar nu mellan ladugården och huset, som Micke tar ner själv i vår). Efter fasad-och fönsterbyte samt rivning av "gammel-längan" så skulle jag vilja ta hit tidigare ägare, de skulle inte tro sina ögon! Brödlösa slottsgård! 

Idag hostade jag igång igen efter sportlovet. Det kändes bra, lovet blev ju inte så lyckat med sjukhus och sjuk Tuvis, men i fredags piggnade hon på sig så vi fick en riktigt fin helg tillsammans. 

I lördags hade vi tjejdag! Tuvis sov i bilen medan jag, farmor och Ka-ka shoppade och fikade på Gamla gården. Kände igen det mesta av det som såldes från vår gård, men hittade några tjusiga krokar som fick följa med hem. 

Sedan drog vi på loppis och jag hittade den här söta dockvagnen till mitt lilla hjärta. Eller, det var ju faktiskt hon som hittade den! Tuvalie fick även fodrade stövlar och en fodrad galonjacka samt lite annat smått och gott. Favoriten blev nog minipianot som kan spela "Klappa händerna när du är riktigt glad"!

När vi kom hem så var vi ute i det fina vädret och som vanligt så är Brödlösa gårds loppis den bästa av de bästa! 
Uppe på vinden kan man hitta saker...
Och i snickerboa med... En början till en vacker fiol och en av alla söta sågar...
En fin lampa i porslin samt ett vackert krön till en kökssoffa... Allt detta fick följa med in till farstun och skall fixas med i helgen. 

Söndagen var också en riktigt fin dag! Jag och Ka-ka var i stallet och hon förevigade mig och Ojiji. Sedan red vi ut på Scharino och Cheyenne. Solen strålade och vårkänslorna kom som ett brev på posten! 
Mitt sällskap. Kajsa rider så bra, helt lösa tyglar i både skritt och trav och växlar gångart med rösten. 

Kan man bli en sötare fux med bläs?

Underbar galopp! 

Älskar hans man på denna bild! (Formen lämnar mer att önska dock, men det var faktiskt en ögonblicksbild ;-) )
Fina kille!

Vi har fokuserat mycket på slutan (en ridövning där hästens bakdel går något innanför framdelen, enkelt förklarat), under den senaste veckan, och jösses vad den hjälper honom! Vi har gjort halt i sluta (mindre lätt)! Vi har gjort övergångar i sluta, växlat takt och tempo och ridit något längre sträckor i sluta. Anledningen till detta är bara att jag/vi kände att vi behövde det just nu, slutan bara "kom till oss" ett ridpass. 

Genom slutan, och framförallt genom att göra övergångar i halter i den, riktigt känner jag hur han kopplar ihop sin kropp, och hur det får honom att skäppa spänningar. Han tycker det är så skönt själv, så fort han "kopplat klart". Hux flux så hittar sina bakben och vi blir synkade, mjukt och energiskt, helt underbart! 

Jag provade även detta ute efter vägen och efter två slutor och två halter i sluta så sträckte han ut heeeela överlinjen och blev helt avspänt från att ha varit halvt stålfjäder. 

Mer sluta kommer det att bli! Han ser något finare ut i kroppen än vad han brukar göra denna årstid. Hoppas inte han faller ur mer nu när pälsfällningen startar. Det känns som att vi är lite på G nu, vill så gärna hålla i det! 

Nu är slalomutrustningen packad, imorgon är det friluftsdag i Hassela, längtar! 
Tuvalie utanför härbret. Hej då! 

Inga kommentarer: