onsdag 23 oktober 2013

Det bara rullar på...

Jag är så väldigt glad över att jag inte gjorde den där vårstädningen, inte sommarstädningen och inte heller någon höststädning här hemma. Jag har hela tiden skjutit upp en riktigt stor storstädning. Nu renoverar vi hallen och trappen och det sprutar sågspån mest varje kväll när Micke spårar in ny el i väggarna. Att det kan bli så skitigt av att fixa elen? Vi har ett lager av spån i hela huset och så fort vi är klara med hallen får det bli en rejäl städning, till advent tippar jag på. 

Timmervägg ska fram! Underbara karl!

Års-fäst anordnas! Riktigt gamla tidningar som kommer fram i väggen. 

Renovering i gamla hus tar tid, därav ovanligt mycket bloggtorka. Lite annat har vi hunnit med i och för sig. Vi var i stugan med fina vänner och deras lilla dotter för ett tag sedan, och mormor och morfar och lillmoster har varit här en helg. Jag fick hjälp med att grundmåla trappen de två första varven, och det är jag väldigt tacksam över! 

Jobb och slit! Satt in en riktig fläkt i köket har vi också hunnit med, underbart! 

Tuvalie och jag har hittat på lite allt möjligt, kyrkis och Birsta och stallet och leka med kompis. Det känns som om hon har kommit till "en ny nivå" nu, hon förstår oftast vad man säger och det går att kommunicera på ett helt annat sätt nu. Det blir verkligen bara roligare och roligare! Hon är duktigast i världen och hjälper till att plocka ur diskmaskinen, räcker mig tallrikarna, och hon städar, plockar upp skräp, hjälper till att göra eld o vedspisen och hjälper oss med renoveringen (där vill hon väldigt gärna hjälpa till i alla fall)! 

Underbara unge!

Med Ojiji är det bara strålande bra. Han har aldrig varit så fin som han varit nu senaste veckan. Han har hittat helt nya saker i traven, han kan och framförallt vill gärna samla sig i traven nu. Han har inte riktigt hittat niget bak tidigare men nu har det verkligen börjar lossna! Det är så kul när man märker att han blir stolt och glad när han kommer på hur man gör, härlig känsla. Jag känner mig så tillfreds med vad vi hittat i ridningen och vad jag vet att vi kommer att hitta ytterligare. Saker som Birgitta sagt stämmer så bra och det poppar upp i huvudet nästan varje ridtur/pass. Nu vill jag även komma vidare med PNH och ska försöka att lägga lite krut på det också. Red helt utan träns och sadel (som vanligt) häromdagen. Jag har gjort det förut och Ojiji är oftast okomplicerad att rida så, vi är dessutom så synkade på hjälper utan bett och sadel så det är egentligen inget problem. Men jag vill komma längre! Jag vill kunna rida utanför ridbanan så, utan att han ska dyka efter minsta grässtrå till exempel. Och så skulle jag vilja kunna ha honom lös jämt, på promenad, på stallplanen etc. Där har vi något att jobba på! 

Underbara häst! 

Två underbaringar tillsammans!

Nej nu måste jag logga ut för idag. I natt ska jag drömma om julpyssel och pynt och mys. Jag är så jul-mysig nu redan. Tittar i julmagasin och planerar julgodis och paketkalender till Tuvis och massor av annat juligt. Jag hoppas att jag hinner allt jag tänkt. Jag har i alla fall bestämt att det ska bli lite juligt här snart, köpa lite hyacinter och göra ischoklad ska jag göra någon dag. Jag ska ha en lång och mysig jul och så plockar jag hellre bort den strax efter nyår istället för då är man ju ändå less. 

Imorgon blir det BVC för lillhjärtat, väga och mäta! Ha det underbart alla! <3 

Fina höstdagar ute på underbara Brödlösa gård! 

Underbart kvällsljus över hästarna. 

Titta! Äntligen har vi Ojiji hemma på gården! Tillsammans med sin rosa kompis. Så fina <3 


1 kommentar:

Birgit sa...

Så härligt att höra hur lycklig du är :-) Det märks i varje ord du skriver, hur vansinnigt bra du trivs med livet! Underbart! Spännande att se hur hallen blir.
Jag har inte lust till nåt julmys än, men dock ska jag vara ledig hela höstlovet, åka på pingisläger med min stora tjej och ladda energi i höstmörkret. (jag vill ha snö!) Men egentligen borde jag planera lite julbak, för tiden rusar ju bara iväg!
Ha det gott!
KRAM