tisdag 27 januari 2009

Tisdag

Den här veckan pluggar jag kemi för fullt! Kursen jag läser denna vårtermin handlar om bl.a. om energi och kemikalieanvändningens effekter på miljön, konsumtionsval som bidrar till en bättre miljö, kemi för att förstå livmedlens uppbyggnad och funktion och vad som sker vid tillagning och förvaring, näringsfysiologi samt en verksamhetsförlagd utbildning på gymnasie och särskola!

Det är en fördjupningskurs kan man säga, som jag egentligen inte behöver för att bli behörig lärare i gr.skolans senare år, men den ger mig behörighet till att undervisa i tex. näringslära på hotell- och restaurangprogrammet om jag har två andra ämnen på gymnasiet. Nu har ju jag bara svenska som finns på gymnasiet, men om jag skulle vilja läsa ett till ämne på ett par/tre terminer senare i livet, så får jag tre ämnen så att säga! Och det hoppas jag på!

Dessutom är jag intresserad av att gå lite mer på djupet kring det vi läst hittills, och jag ser verkligen fram emot VFU:n! All praktik man får är ju guld värt!

Sitter och funderar på vad jag ska läsa till hösten, om jag ska göra examensarbetet eller vänta en termin till... Det är lite knepiga regler kring examen osv. så jag måste ring studievägledaren någon dag...

På fredag åker vi till Stockholm! Det blir jätteskoj, vi ska hälsa på syrran och Albin och ut och äta osv. Mycket fint! Väldigt längesedan jag var i sthlm...

Hela nästa vecka ska jag vikariera som lärare, det blir jätteskoj! Hon (läraren) åker till kanarieöarna den lilla fuskisen!


Nu ska jag plugga vidare och sen åka till stallet, undrar om man kan hoppa något litet språng, eller om det är för halt..? Får kanske prova lite försiktigt, för vi är så hoppsugna nu!

Imorgon kväll ska jag titta på Arga snickaren på TV3, jag tyckte att det var kul sist jag såg!

Morsning!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej fina nina! Kul att du har en blogg =) Jag har en på familjeliv men kan inte riktigt adressen =).
Går det bra med pluggandet? Synd att vi inte bor i samma stad, då hade du kunnat plugga me mej å Elin. Syns på nån vecka. Kram/ Linda från klassen (lillknodden hälsar) hihi

nina sa...

Hej fina Linda! Vad kul att du tittar in! Måste ju få din adress till familjeliv! =)Det går väl okej med pluggandet...Ja det är synd att vi inte har så nära til varanda! Ses snart!KRAM hälsa Lillis i magen!!!

Anonym sa...

hej gumman jasså så det är nu som du ska jobba en vecka eller? hoppas att det går bra men det gör det säkert och det är ju alltid en lärdom som är viktigt och välbehövd för oss då man inte har mycket praktik...kram maria

Anonym sa...

Hej igen =) Vet fortfarande inte vad adressen till min blogg är men du kan söka på Lalinda83 på familjeliv.se så hittar du mej säkert. Hoppas att du får en finfin helg. Ta å vila upp dej inför den kommande veckan, det lär bli en hel del information att ta in. Puss å kram / Linda