onsdag 3 februari 2010

Dressyr


Igår kväll var det verkligen extra skoj i stallet. Jag hade tänkt att rida dressyr och träna byten på rakt spår och piruettänk i galopp. När jag stod och gjorde i ordning Jiji så var han ovanligt gosig, "munnig" och nyfiken. Han började veva med hoven på en halv spånbal som stod framför honom och vips så hade han sparkat den in under sin egen mage. Då fick jag tänka om och slängde på honom repgrimman, snodde med mig Yvonnes pilatesboll (inköpt för hästlek) upp på ridbanan och tog med tränset upp i handen.

Och jösses vad han tyckte att det var kul att leka med bollen! Har tränat några gånger tidigare med bollen och gett beröm/godis efter varje gång han sparkat på den, så han förstod direkt vad han skulle göra. Nu fick han gå efter bollen och sparka lite mer innan berömmet kom. Jag kunde nu till och med passa tillbaka till honom och han sparkade vidare. Han sparkar gärna bollen bakåt till sina egna bakben, men igår så sparkade han faktiskt även framåt. Riktigt roligt hade vi!

När marie och Scharino ville låna bollen övergick vi till övergångar på volt i lina. Varje gång vi gjorde halt så började Jiji skrapa med hoven i backen och tittade bort mot bollen. Så söt! Då gick vi dit igen och hästarna spelade lite boll med varandra, det var så himla kul att se! De var så glada och roliga!

Ska prova att ha honom lös nästa gång vi "spelar fotboll". inspirerad blir man av videon ovanför, Karen Rohlf och hennes fina häst Atomic.

Sen hoppade jag upp och red ca 20 minuter, han kändes jättefin och glad. Red i dressyrsadeln, det var måååånga veckor sedan sist eftersom jag har en förkärlek till att rida barbacka, speciellt på vintern=), men det kändes som om jag satt ovanligt bra i den, trodde att jag bara skulle skumpa och halka runt med mina täckbyxor men jag satt som gjutet! Hoppas att det håller i sig, barbacka är suveränt om man kombinerar det med sadel emellanåt, annars tappar man själv och hästen sadelridningen, har jag märkt tidigare!

En annan video med Karen Rohlf som jag sett tidigare men den tål att ses hur många gånger som helst! Älskar att se traven på slutet - så balanserat, så lätt, så trevligt för både häst och ryttare!


Inga kommentarer: