fredag 20 november 2009

Ännu en vecka går mot helg...

Nu är det snart bara fyra hela veckor kvar till julveckan. Vi åker till fjällen helgen innan julafton och ska fira jul där uppe, precis som förra året, nu ska även Mickes föräldrar med, så vi blir 10 personer som firar tillsammans, jättemysigt kommer det att bli, och snösäkert, minst sagt!


Fyra hela veckor kvar betyder fyra hela veckor kvar på jobbet också, innan mitt vikariat avslutas. Det känns otroligt tråkigt, jag trivs så bra med kollegor och elever och jag har utvecklats enormt mycket under denna hösttermin. jag hade bara vickat ca 20 -22 timmar totalt som lärare och nu jobbar jag nästan heltid och det går hur bra som helst! Jag kan knappt tro det själv!

Jag hade utvecklingssamtal med min chef häromdagen och jag gick därifrån med ett strålande leende på läpparna, så kul att höra att de är jättenöjda med mig och vill att jag ska söka en tjänst på halvtid svenska som kommer att vara ledig efter jul. Hon som jag har vickat för kommer ju tillbaka, men om jag skulle få halvtiden svenska så får jag ju vara kvar där jag trivs toppenbra, samtidigt som jag hinner med skolan, ska ju läsa sista terminen efter jul!

Om någon hade sagt till mig att jag skulle jobba som lärare på högstadiet när jag själv gick på högstadiet skulle jag ha ramlat av stolen! Jag börjar tro att allt har en mening. Det var meningen att jag skulle vara så less och slarvig och göra dumma saker på högstadiet och strunta i skolan. Jag lärde mig massor då och jag lär mig massor nu.

Usch jag får tårar i ögonen av att tänka på att jag inte ska jobba kvar så som jag gör nu, och att jag bara kanske får tjänsten på halvtid efter jul. Om någon som är helt klar med sin lärarutbildning söker tjänsten, så har de företräde. Givetvis är det helt rätt, det var så jag fick denna tjänst, jag hade läst de rätta ämnena och det var ingen annan sökande som hade gjort det.

Idag blev jag så enormt stolt över mina elever. De fick göra ett litet skriftligt prov på Hkk:n, jag är inte alls förtjust i prov egentligen, men jag hade utformat provet så att de fick skriva en egen text om allt de hade lärt sig om näringslära, och jag hade skrivit upp vad texten skulle innehålla för en godkänd nivå, och vad texten skulle innehålla för en högre nivå. Det kändes skönt att ta med detta lilla test för att ytterligare kunna dra en gräns mellan G och högre betyg. det kan annars vara svårt i ett praktiskt ämne.

Efter det lilla provet fick de göra ett praktiskt test där de skulle ta egna beslut och välja lite själva vad de skulle göra. Alla tog sitt ansvar och fick till det så himla bra, och de tyckte att det var kul också, de blir så stolta när de får välja själv (utifrån ramar)!

Det är sådant som kan göra en så glad!

Man får höra mycket skoj när man jobbar med barn och ungdomar. Idag skulle en kille i åk. 5 gissa hur gammal jag var, han trodde att jag var 35 år, han blev jättepaff när han hörde att min kille var 31, för då var ju jag mycket äldre än min kille! Ha ha, har alltid fått höra att jag ser yngre ut än vad jag är! Åldern kanske börjar komma ikapp mig...=) Men tjejerna i klassen gissade på 23, eller tonåring..=) Vilken tur!

Häromdagen så blev jag ufrågad av killar och tjejer i åk. 8 om mig och Micke. Hur länge vi varit ihop, vad Micke jobbade med, om vi inte skulle gifta oss, om vi inte skulle skaffa barn snart, och om jag inte skulle byta jobb snart (men de frågade på ett snällt sätt)! Ha ha de tycker att det är ofattbart att man kan välja att jobba som lärare! Jag förstår dem, det tyckte jag också i deras ålder!!!

Oj vad jag babblar, nu ska jag göra lite fredagsmiddag, Micke borde komma hem snart. jag önskar att jag tog mig tid att skriva i bloggen oftare, skulle vilja skriva roligt och bra och ge tips, lägga in bilder etc. som så många bra bloggare gör! Men det är bara att inse, jag är en dålig bloggare! =)

Vill passa på att säga grattis till min kompis Maria som fick en liten pojke häromnatten! grattis grattis jag hoppas på att få se underverket snart!

I helgen blir det bara lugnt, ska städa, baka, träffa en kompis, mysa, äta gott etc. och ta hand om min lilla fina häst som jag inte hunnit med på hela två dagar nu. I måndags var jag inte heller där, då var jag jätteförkyld. Tur det finns fina stalltejejer som ställer upp, speciellt en som börjar på Y! ( De andra är också toppen såklart men hon är där mest och fixar mest åt mig!!!)


Ett lååångt inlägg blev detta, må så gott, ha en trevlig helg kram!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej gumman...oj vilken läsning..härligt att få läsa lite om ditt liv då vi ses så sällan...självklart ska du få se lilla Hjalmar snart, du får väl pallra dig upp till skogen...
vad härligt att läsa att du kanske ska få fortsätta efter jul då...då har du ju verkligen en fot inne där sedan om mer skulle dyka upp när du är klar. du kan väl alltid prova medan du ska skriva..kan ju även vara skönt att vara kvar på skolan om du skulle skriva med en annan kollega..kram maria

Anonym sa...

Hej! Kul att läsa vad du pysslar med! Ska hålla tummarna för att du får vara kvar på ett hörn. Här är det bra, sjuka barn dock, men det ska väl gå över. Ska ta mig i kragen o skriva ett ordentligt mail nån dag. Tills dess: ha det gott! Kram Birgit