lördag 18 juli 2009

Glass!

Lägger in grundreceptet på vaniljglass så att jag enkelt hittar det igen. Trodde att jag lärt mig det utantill, men blev osäker på mängderna. Nu när jag har några dagars semester så ska jag laga glass! Idag blir det vanilj/rabarberglass, så då lägger jag bara till ca 400 g rabarberbitar kokta i lite vatten och socker.



Hemmagjord vaniljglass 4 pers.

3 st äggulor
knappt 1 dl florsocker
1/2 msk vaniljpulver
3 dl hårt vispad grädde
Vispa äggulor, vaniljpulver och florsocker någon minut. Blanda äggsmeten med vispad grädde. Häll upp glassen i serveringsskålar eller tex en plastbunke och frys i ca 3 timmar. Ta fram glassen ca 15 minuter innan servering.



Det blir hur gott som helst!
Behöver jag säga att det var väääldigt längesedan som jag köpte glass?

Nu ska jag ut och sola en stund=)

Inga kommentarer: