tisdag 9 september 2008

Husmus!

Idag är jag riktigt huslig och har bakat mitt favoritbröd, lagat god gryta, gjort en linshummus och gjort en deg till dinkeltunnbrödet som får stå i kylen över natten, så att jag kan grädda tunnbröd till frukost i morgon! =)
Älsklingsbrödet

Macka med linshummus, ruccola och basilika.

Köpte fyra fina kuddar igår - 29 kr styck på... gissa?? =) Av alla ställen...=)
Älsklingsbrödet
2 dl havregryn
1 dl krossade eller hela linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
5 dl siktat dinkelmjöl
4 dl turkisk yoghurt
2 tsk bikarbonat
1 rivet äpple
2 msk honung
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda väl. Klä en avlång sockerkaksform med bakplåtspapper och grädda i ca 1 h & 20 min, 175 grader, längst ned i ugnen.
Går att variera, man kan tex ta bort nötterna eller honungen om man vill det, eller använda fullkornsdinkel etc. Jag hade inga linfrön hemma idag så jag skippade det! Lika gott för det!
Micke läste i min receptbok: "Husmus på röda linser. Är det gott det"?
Hummus på röda linser
ca 3 dl kokta röda linser
4 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1/2 tsk cayennepeppar
Mixa ihop detta och blanda sedan ner:
2 msk rapsolja
saften från ca 1/2 citron
2 stora nypor havssalt
Supergott som dipsås, pålägg, tillbehör till sallad etc.
Dessutom har jag hunnit iväg på Ikea med Micke för att titta på en bäddsoffa som vi (läs:han) ska köpa och ha i stugan. Vi åker upp dit nästa onsdag och blir där hela helgen och firar 30-åringen, och att vi har varit ett par i 5 år! Egentligen exakt 5 år på fredag om man skall vara noggrann=) Då blir det GOD mat på wärdshuset Helags (världens godaste renburgare bl.a.) och gott vin etc. Längtar!!
Nu ska jag surpla mitt goda röda te och sen nattinatta! Imorgon kanske jag borde plugga!?

Inga kommentarer: