söndag 14 september 2008

Glad och sur!

OBS! Rörigt inlägg - inget för icke häst-intresserade!=)

Det blev en väldigt hästig helg! På lärdag klev jag upp sex och for iväg med Ojiji vid halv nio, slängde in honom i Karros och Bobbans utebox på Färsta och sprang upp för att kika på när de red La5:an - villket inte gick något vidare för Bob blev så spänd och stressad, tyvärr, annars var han jättefin på framridn. Sen var det dags för mig och O. Som för övrigt skötte sig exemplariskt vid lastning, trivdes utmärkt i uteboxen och blev förälskad i valacken bredvid=)

Kände på framridn. att han var ganska fin, men också ofokuserad och spänd. Då skrek Karro att jag måste rida på framåt och rida mellantrav och hålla ihop hästen. Men det går inte, sa jag. Då gormade hon lite mer och så red jag på allt jag kunde och då fick vi faktiskt lite beröm av Karro och ta mej tusan Ojiji längde på diagonalen!!! Det går! Bara jag inte mesar på som vanligt! Hon skrek ännu mer när jag inte red hela diagonalen, jag är ju så van att bara få fram honom ett par, tre steg, så jag bromsar ju automatiskt innan vi ridit hela diagonalen. Det fick jag absolut inte göra och ta mej tusan igen vi kunde rida en hel diagonal i mellantrav, även om han han blev lite lång emellanåt. men jag kände takten i längningen, suget! Wow säger jag bara!

In på banan och gasade på i lättridning, han tittade lite grann på läktare och annat, men med gasen i botten så försvann det! Och det blev våran bästa ritt hittills! 9 7:or, 7 på gångarter och 7 på vägarna! Sen hade vi en hel del missar där emellan, men jag var helt klart nöjd efteråt! Han var så himla duktig! 60, 67 % - vem som helst skulle tycka att det var sådär, men jag är jättenöjd eftersom jag vet att vi kan så mycket bättre också! =) Men detta var mitt tävlingsmål detta år - att rida på minst 60% och det klarade vi! 4 poäng från placering!

Sen var man inte lika sugen på La:3, jag var rejält trött efter att ha ridit istället för att ha mesat, som jag är van att göra=)

Men vi körde på där med, uppridningen i gal. blev den bästa hittills, och galoppen o. mellangallopen och upptagningarna kändes riktigt bra - Halleluja för upptagningarna! 7:or där men så sjabblade jag till det i förvända i bågarna - och red riktigt konstiga vägar vilket drog ned procenten rejält, men Ojiji var så duktig där med och höll förvända även när det blev jobbigt! 55% nånting, och det berodde på en hel del ryttarmissar, bl.a. i skänkelviknigarna.

Summa summarum jättenöjd!

Sen brassade jag , Karro och Peter hem med Ojiji och sen åkte vi hem och lämnade Peter hos Micke=) Så att jag och Karro kunde åka iväg til Kungsnäs för att titta på mera hästar! Kvalitets med många fina fyraåringar!

Efter det, göra i ordning Scharino, åka och köpa mat och hem och däcka i soffan med ett glas vin och en massa gottans!

Och på söndagen var det ju alltså dags för S. Skötte sig exemplariskt han med, och jag märkte direkt att han hade mycket lättare att coola ned, än första tävlingen. Jättefin på slutet av framridningen, som blev för kort pga. surkärring i sekretariatet!

Tyvärr så dog han totalt inne på banan=) Bitvis riktigt fin i galopp, men eftersom hela travprogrammet blev maskning så var procenten inte mycket att hurra för! Men det var stor skillnad på galoppen, försökte inte dra iväg i programmet och tog fattningarna fint. Han var jätteduktig!

Sen brassade jag hem med honom och skyndade mig tillbaka för att se Karro och Bebop i La:6, som gick mycket mycket bättre än La:5, men det blev tyvär två stora missar i galoppen då han blev stressad och inte ville svänga och fick avbrott... Men travprogrammet var fint och det är ju verkligen en fin häst som jag inte skulle ha något emot att kidnappa från Karro=)

Men jag är jättesur för att jag nite får filmerna att funka ifrån helgen, har filmer på både Ojiji och bebop som jag försökte lägga in, men filmerna bara hackar i mediaspelaren på datorna när jag stoppar i DVD:skivan. Förut har det ju funkat så bra att bränna en DVD, stoppa in i datorn och spara filmerna, och det har inte blivit ett dugg hackigt i filmerna. Förstår inte vad som har hänt? Är det VLC-mediaplayer som har blivit knäpp? För det gick inte att spela upp en annan DVD heller, och på DVD:n till Tv fungerar ju alla filmer utan hack. Det borde vara någonting i datorn? Försökte ladda ned Windows mediaplayer men lyckades inte. Suck! Blev ju inga kort från helgen så det hade varit kul att kunna visa lite.

Kanske får prova att ladda upp på youtube istället...

Nu måste jag kila, har massor att göra inför våran resa imorgon! Kram!

Inga kommentarer: