söndag 9 mars 2008

Vilken härlig känsla...

Det är så underbart när man har nystädat hemma och så åker man och handlar och packar kylen full med mat!!! Det förgyllde min helg! Man känner verkligen lugnet inombords och allt känns så himla bra!!!

Fick ett recept på strömmingsplättar för läänge sedan av mamma. Jag har ofta tänkt att göra denna rätt men jag har aldrig fått tummen ur förut. Gjorde dem ikväll och de blev super duper-goda!!!
Slänger in receptet:

ca 400 g strömmingsfilé utan skinn (billigt att köpa strömming och det går på två röda att filea bort skinnet!)
1/2 gul lök, eller en liten en
2 dl grädde (eller matlagningsgrädde om man hellre vill ha det)
1 1/2 tsk salt
lite svartpeppar

lägg allt i matberedare och kör snabbt ihop till en smet - stek dem gyllenbruna

Såg sedan att det skulle vara ett ägg i också - men det missade jag och det gick hur bra som helst ändå! =)

Vi hade gräddfil med dill, persilja, salt och citronpeppar till, med en god sallad också. Micke åt pärer men jag hoppade över dem! Jag var helt säker på att dessa plättar skulle falla isär som alla mina biffar/plättar och liknande brukar göra - och så blir det bara en gegga i stekpannan ...
Men de var helt underbara att ha och göra med och att äta!

Nu ska vi natta och imorgon börjar projekt panikplugga inför tentan i näringslära på fredag!!! Ska åka ner på Mittuniversitetet imorgon bitti och sitta där och plugga...

Natti natti!!!

4 kommentarer:

Helen sa...

näringslära...ujujuj jag avundas dig inte!! :)

nina sa...

gör du inte??det är ju jätteintressant och kul! men svårt =)

Helen sa...

tänker bara på ingers monotona röst.. blir trött av bara tanken:)

Anonym sa...

ha ha joo hon gjorde ju inte näringsläran så rolig om man säger så!! =)